KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 32/2023

11310. SK 32/2023

Elva10.8.2023 klo 19:53
Toni Pitkälän kakstähtinen oli mukava ratkottava hienoine vihjeineen, juuri sopivan haastava työntäyteisen iltapäivän jatkeeksi.

Henrik Lahtisen piiliksessä oli mainio teema, joka osui ainakin minulle nappiin. Viimeisinä ratkesivat 9 ps. ja 12 vs., kummatkin vasta valmiiden sanojen jälkeen täysin ymmärrettyinä.
2. Kipa11.8.2023 klo 15:07
Pidin Lahtisen piiliksestä. Mukava teema. Ratkesi sujuvasti.

Pitkälä vielä tekemättä.

Aloin nyt vasta seurata tätä keskustelupalstaa. Mukava tietää muiden ratkojien kokemuksia.
3. TKu12.8.2023 klo 12:16
Lahtisen piilis vaati taas pähkäilyä, ja viimeisen sanan (v12) jouduin tarkistamaan googlaamalla. Teeman hoksasin vasta jälkikäteen. Se ei varmaan haitannut jos ei auttanutkaan ratkaisua. Mukava tehtävä.

Ristikko ratkesi myös isommitta ongelmitta. Pitkälämäisiä, hymyilyttäviä vihjeitä oli useita: vetokohteita, maata! jne. Kapulallista ihmettelin pitkään, kunnes tajusin yhden risteävän sanan olevan väärin. Kahden tähden ristikoista tämä oli itselleni sieltä helpommasta päästä.
4. kaplas13.8.2023 klo 11:36
Juu. PuPen Pitkälän koviksia tuskaillessa tulee mieleen, olisiko hänellä vaikeuksia skaalata asteikkoa alaspäin. Tämä kun oli enempi 1,5 max.
Mutta, jos hänen tyylinsä ei ole tuttu, voi vaikeustaso noustakin.
Itselle kovin helppo kakkonen.
Rohkaisen tutustumaan laatijan tyyliin, semminkin kun Ratkojissa on paljon apuja. Toisin kuin PuPe.
5. Markku13.8.2023 klo 13:12
Kokemuksen karttuessa ristikoiden tähditysten merkitystä suuntaa antavana vaikeuden kuvaajana ajattelen nyt eri tavoin kuin aloittaessani ratkomista.

Alkuun kuvittelin, että kaksitähtiset ovat vaikeimpia mihin itse kykenen. Nykyään sujuu jo kolmonenkin, mutta ei aina, eikä koskaan vähällä vaivalla. Vaihtelu virkistää ja palkitsee. Oivallukset kehittyvät ajan mittaan. Olen myös pannut omalta kohdalta merkille, että 'aamu on usein iltaa viisaampi'.

Minusta nykyinen tähditys on hyvä ja vasta aloittavien on helpompi päästä mukaan mukavaan harrastukseen.
6. Rillo13.8.2023 klo 17:07
Tähditykset ovat kai tarkoitettu vähän suuntaa antaviksi,eikä niitä ole varmaan tarkoitettukaan muuhun.Eikös se ole laatija joka tähdittää ja tietää kuinka kimuranttia se oli laatia?Ratkoja itse voi sitten vaan röyhistää rintaansa jos joku kolmonen ratkeaa hetkessä.
7. kaplas13.8.2023 klo 17:55
Juu, suhteellistahan kaikki on. Ei kai kuitenkaan tähditys lastimisvaikeudesta riippune?
Kerroin lähinnä oman kokemukseni.
8. iso S14.8.2023 klo 10:28
Kyllä ja ei. Hieman kärjistäen voi väittää että mistä tahansa laatimuksesta voi vihjeittää helpon tai visaisen. Käytännössä laatija kuitenkin yleensä tietää laatimaan ryhtyessään, mihin vaikeusasteeseen tähtää.

Helppoa laatiessa vaikeutta lisää se, että pitää pyrkiä käyttämään vain yleisesti tunnettuja sanoja ja nimenomaan sellaisia, joihin löytyy riittävän helppo vihje.

Visaista laatiessa on tavallaan helpotus että voi käyttää myös haastavampaa sanastoa. Kuitenkin jo laatimisvaiheessa on hyvä myös pitää silmällä sitä että sanoille on löydettävissä sopiva visainen vihje, mielellään tuore eikä käytössä kulunut.

Nähdäkseni sanoitusvaiheessa ei ole suurta eroa, mutta vihjeiden luomisessa visaisissa hierotaan myös laadintapäässä älynystyröitä huomattavasti hartaammin. Helppoja laaditaan koska niillä elää, visaisia rakkaudesta taiteeseen.
9. kaplas14.8.2023 klo 12:19
Entäs Lehdon laatimisvaikeudet, kun kymmeniä vuosia osin samoille ratkojille laatii?
Iso S, tietysti ne kaikkein helpoimmat on nopeita laatia, mutta liekö laatijalle motivoivia?
10. iso S14.8.2023 klo 18:22
Raha motivoi. Ristikkolehdistä enemmän kuin 90 prosenttia voi luokitella helpoiksi, joten helppojen tekijöille on enemmän kysyntää ja isompi kakku on jaossa. Kaikkien kunnialle ei välttämättä helppojen laatiminen istu, mutta nöyrä sielu voi kokea olevansa yleisön palvelija ja tekee sitä mitä kansa haluaa. Vähän sama juttu kuin muusikoilla: tekee mieli soittaa jatsia mutta elanto tulee siitä että kiertää veivaamassa tangoa ja humppaa. Tiettävästi jotkut jopa oikeasti nauttivat siitä kun kansa nauttii.Palveluammatteja, vaativat oikeaa asennetta.
11. kaplas14.8.2023 klo 18:50
Juu. Onhan se markettien ristikkoarmeija aika mahtava.
Itse en helppoja juuri ratko, tuntuu ajanhaaskuulta. Ehkä voisi pikapeliin jonkun haastaa?
Toisaalta PuPen koviksetkin joskus panevat miettimään ajankäytön järkevyyttä.
Ota tästä nyt selvä:-))
12. Markku16.8.2023 klo 10:13
Mahdankohan olla poikkeus kun olen vuosia opetellut ratkomista pääasiassa SK:n ristikoilla kun ainakaan toistaiseksi muihin ristikoihin ei ole aika, eikä oikein mielenkiintokaan, riittänyt. Tähditys on kuvannut vaikeusasteita minulle sopivan ennakoitavasti..
13. iso S16.8.2023 klo 11:45
Kuulostaa harvinaiselta ja siinä mielessä poikkeavalta, mutta ei välttämättä aivan ainutlaatuiselta tavalta. Niin tai näin, ei tarvitse olla huolissaan. Et ole huonoilla jäljillä. Kohtuus on yleensä hyvä juttu, mutta sitten jos aletaan valmistaa pitempiä vuorokausia niin voisit kokeilla ammentamista muistakin lähteistä!
14. PM16.8.2023 klo 13:54
SK 32:n ristikot sain ratkottaviksi vasta tiistaina illalla.

Piilis vaikutti aluksi huomattavan hankalalta, mutta alkuun kuitenkin pääsin. Sitten aukeni teemakin, ja ratkomiseni eteni, sanojen ollessa tuttuja. Sitä oli myös vs8, yksinkertaisen vihjeen avautuminen otti hieman aikaa. Viimeiset kaksi olivat minullakin ps9 ja vs12, piilis oli illalla valmis.

Ristikon ratkominen oli vuorossa tänään. Varsin miellyttävä oli nytkin laatijan tuotos, sopivasti vaikeutusta sanasommitelmilla, ilman harvinaisuuksia (sanoissa mutta kirjaimissa kylläkin!), nokkelia vihjeitä. Eräästä vihjeestä tekisi mieli esittää hieman eriävä mielipide.
15. Heppu16.8.2023 klo 19:54
Mainio ristikko. Täysin googlevapaa, alkuunpääsy vähän tökki, mutta mukavasti muutama oivallus laittoi vauhtia.
16. Juse16.8.2023 klo 21:58
Lainaus: 12. Markku 16.8.2023 klo 10:13
Mahdankohan olla poikkeus kun olen vuosia opetellut ratkomista pääasiassa SK:n ristikoilla kun ainakaan toistaiseksi muihin ristikoihin ei ole aika, eikä oikein mielenkiintokaan, riittänyt. Tähditys on kuvannut vaikeusasteita minulle sopivan ennakoitavasti..

Hyvin on piisannut SK:n ja IS-Viikonlopun tehtäväsetti omaan ratkontaviettiin, kun sitä on kuitenkin muutakin elämää ja askaretta olemassa ja aikakin rajallista. SK:n kolmoset on minun heiniä, vaikka yhä useammin kyllä vaimonkin mielenkiinnon kohteena, mutta kakkoset ja ykköset kuitenkin aina vaimon. IS-setistä vaimo hoitaa pehmiksen ja minä koviksen ja muut, paitsi ristis ja sudokut on alkaneet jotenkin menettää mielenkiintoaan. Että hyvin on oppinut ristikoiden kovisniksit suppeammallakin kattauksella, tosin laadukkaalla sellaisella, vaikka laatijakokemukset jäävät varmasti vähemmän kattavaksi. Satunnaisia ristikoita tulee sitten ratkottua, kun niitä vastaan tulee, mutta varta vasten en ristikoita hakemalla hae ja niitä ratkomalla vapaa-aikaa täytä. Kohtuus kaikessa, mikä sekin on tietysti omakohtaista kullekin tuntemustensa mukaan.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *