KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 30/2023

11304. SK 30/2023

Juse29.7.2023 klo 21:09
Onkohan tämä kolmen staran Liljeroos koettu vaikeaksi, kun ei ole vielä kommentoitu? Tämähän oli kesy kolmoseksi. Vuokilan osuus laatijatiimissä näkyy myös viikonlopun IS-piiliksessä.
2. TKu30.7.2023 klo 10:19
Minulle ristikko on ihan riittävän haastava. Kaksi kolmannesta on tällä hetkellä valmiina. Alaosassa löytyy tyhjää.

Piilis sentään ratkesi yhdellä istumalla, vaikka useamman vihjekierroksen vaatikin. Yhden ratkaisusanan jouduin tarkistamaan ennen kuin uskoin, että se on oikein.
3. Mattip30.7.2023 klo 11:38
Illalla kotiin palattua tuntui, että ei aukene tämä kolmitähtinen. Mutta nyt aamusella pääsin sisään. Yksi piilokirjain keskeltä harmaan naisoletetun alapuolella on sentään etsimässä itseään.
4. Elva30.7.2023 klo 17:50
Vasta tänään löytyi aikaa ristikolle, joka olikin kovasti mieleinen, kuten Ilmo Juhanin laadinnat yleensäkin.

Tulkitsin Mattip:n mainitseman piirroksen parhain päin. Sen sijaan vasemmassa laidassa oleva ohjaaja/näyttelijätär saivat oudon nimen, enkä ymmärrä missä vika kun mielestäni kaikki risteävät ovat oikein.

Ekin piilis jää myöhemmäksi.
5. lapatossu30.7.2023 klo 18:13
Elva, minulla siinä ihan hyväksyttävä nimi... huomioitko jJA-sanan? Sillähän on kaksi merkitystä tämmöisessä konstruktiossa.
6. Elvs30.7.2023 klo 18:40
lapatossu, kaikki mahdollinen on huomioitu, minulla täytyy olla joku kardinaalivirhe jossain sanassa, täytyy funtsia. Jätetään asia minun huolekseni, ei ole tarkoituksena avittaa muita ratkojia.
7. TKu30.7.2023 klo 20:16
Perheenjäsenten parviälyn avulla löytyi tyydyttävä ratkaisu naisoletetulle. Elvan tavoin ohjaaja-näyttelijä-mysteeriä joudun vielä hieromaan. Jos risteävät sanat ovat oikein - tai siten kuin minä ne ratkaisin - kelvollista ratkaisusanaa ei ole löytynyt. Epäilen eniten pystysanaani MUKAVASTI SANOTTU -vihjeeseen.

Muuten ristikko on valmis. Ihan oli tähtensä ansainnut.
8. Jiikoo30.7.2023 klo 22:23
Kivat tehtävät! Kumpikaan ei antautunut kerralla, vaan vaativat istunnon jos toisemmankin. Tänään sunnuntaina puolenpäivän maissa sain lopulta molemmista ratkaisut postatuiksi vaan en saman tien kommentoiduiksi.

IJL:n *** avautui ylhäältä nopsaan ja puolet ristikosta vaikutti rankkaustaan helpommalta, mutta alaosassa olikin sitten töitä kerrakseen. Ekin piiliksessä oli samoin muutama enemmältikin miettimistä vaativa sana, hyvä niin!
9. Elva31.7.2023 klo 00:24
Nyt sängyssä otin asian pohdittavaksi, ja niinpä se ratkesi. Aika metka juttu, ei ole vastaavaa ennen tullut eteen. TKu:lla on ilmeisesti sama ongelma.
10. Heppu31.7.2023 klo 17:40
Olihan laatuisa ja kiperä keitos tämä ristikko. Paukkuina pidettyjä oli minusta hieman ohari vihjeenä. Kolme päivää katkaisevana hymyilytti. Polla meni ihan ohi sanallisen sivistykseni. Maukika Koivisto avautui kun sana siihen työntyi.
11. PM31.7.2023 klo 21:25
Piilosan ratkoin ensin, ja onnistuinkin siinä yhdellä istunnolla. Vihje vs11 oli mielenkiintoinen, viitaten vastaussanaan taidokkaasti.
Ristikon ratkontani lähti yläosasta ja eteninkin siinä nopeasti. Ehdin jo arvella tähdityksen olevan yläkanttiin. Alaosa meni sitten merkittävästi hitaammin, tähditysarviokin palautui annettuun. Kolme kirjainta jää puuttumaan vihjeen 'mukavasti sanottu' vastaussanasta, kun laatijoiden ajatukset kyyristelevästä miehestä eikä jo edelläkin käsitellystä vihjeestä 'ohjaaja ja näyttelijätär' eivät avaudu.
12. PM31.7.2023 klo 21:43
Piilosanan ratkoin ...
13. iso S1.8.2023 klo 09:52
Lainaus: 10. Heppu 31.7.2023 klo 17:40
Maukika Koivisto avautui kun sana siihen työntyi.

Minulle tuo avautui välittömästi, ristikkoa näkemättä ja ratkaisusanan pituutta (8) tietämättä. Tuollaiset vihjeet eivät läheskään aina saa minua taputtamaan karvaisia käsiäni, mutta tämä meni vahvasti hykerryttävän puolelle. Itse asiassa vaikea keksiä ratkaisusanalle parempaa vihjettä!
14. Heppu1.8.2023 klo 10:16
iso S. Kyllähän se siitä nyt silmille hyppää. Jokin aika sitten käytiin keskustelua siitä pitäisikö vihjeenkin tarkoittaa jotakin. No tässä ei tarkoita ja se helpottaa ratkaisemista, mutta minä kyllä pitäisin laatuvaatimuksissa vihjeen ”suomenkielisyyden”.
15. Tarja1.8.2023 klo 11:37
Jos vihjeisiin laitetaan vaatimus suomenkielisyydestä/oikeakielisyydestä, niin meiltä rakennevihjeiden ystäviltä viedään kaikki hauskuus!
16. Jaska1.8.2023 klo 14:01
Hepun vaalatamukselle ei tule korvaansa lotkauttaa (9)
17. Eki1.8.2023 klo 14:54
Hyvin sillä kulkee vaikka iso perhe! Samaa mieltä muutenkin!
18. Heppu2.8.2023 klo 09:31
Esitin vain epämieltymykseni, en korvan lotkautuksia enkä ristikkojen oikeakielistämistä. Kukkikoon kirjaimet kuin kukat kedolla.
19. iso S2.8.2023 klo 11:21
laatijoilla on erilaisia mieltymyksiä ja paljon ratkova saattaa oppia tunnistamaan ne. Laatijoilla voi olla myös erilaisia epämieltymyksiä ja niiden huomaaminen on vaikeampaa - muuten kuin vertaamalla ptkällä aikavälillä laatijoiden tuotoksia toisiinsa. Joillakin on sellaista suhteellisen usein mitä joillakin muilla ei ole, tai ainakin on suhteellisen harvoin.

Ratkojillakin on erilaisia mieltymyksiä ja epämieltymyksiä. Parhaassa tapauksessa ratkoja löytää riittävästi sellaisia ristikoita, joissa mieltymykset ja epämieltymykset ovat samansuuntaiset kuin laatijalla. Muussa tapauksessa sopii toivoa, että siedätyshoito kasvattaa ratkojan kärsivällisyyttä ja suvaitsevaisuutta.

Mielipiteenvapaus on hyvä asia ja asiakas on aina sikäli oikeassa, ainakin sikäli että ristikko on ratkojan kannalta epämiellyttävä, jos siitä ei tykkää. Moni muu on samasta ristikosta eri mieltä, eikä kukaan silti ole välttämättä enemmän oikeassa kuin muut.

Paljon menetetään, jos laatijoiden mielikuvitusta aletaan kahlehtia tiukalla asialinjalla: kissan vihjeeksi salltaan vain kissan kuva tai tieteellinen nimi Felis catus. Monet rakennevihjeet (joita me epäpyhät mielellään kutsumme kikkavihjeiksi) katoaisivat ratkojia ihastuttamasta ja vihastuttamasta. Jäljelle jäisivät vain ne, jotka olisivat oikeakielisiä, ja juuri siksi sieltä vaikeammasta päästä. Niitä kun ei voi tunnistaa kikkavihjeiksi ilman risteävien apua. Hyvänä esimerkkinä tästä on lievän fakkiaseman saavuttanut ilari => ylväs. Pajon ratkoville se on mallia hohhoijaa, ei tarvitse sen kummemmin miettiä. Pehmisratkojille se jää mysteeriksi: ratkeaa poikittaisten avulla jos on ratketakseen, mutta jää arvoitukseksi, ketä Ilaria tässä tarkoitetaan.

Jos lukee rivien välistä ja tulkitsee lukemansa niin että puolustan rakennevihjeiden käyttöä mutta mielellään niin että vihje EI ole oikeakielinen niin ei arvaus pahasti metsään mene. Joistakin venkoiluista tykkään enemmän kuin toisista (sekä vihjetyypeistä että yksittäistapauksista). Liika on tässäkin asiassa liikaa: jos joka ainoasta ratkaisusanasta väännetään pakonomaisesti jokin rakennevihje niin se haiskahtaa näsäviisaudelta.

Tämän kirvoittanut tapaus on malliesimerkki mielestäni onnistuneesta vihjeestä. Lähes kaikki arvannevat ketä Koivistoa tässä runnellaan, ratkaisuksi tulee täysin kelvollinen, useimpien tuntema ja ristikoissa melkoisen harvinainen sana, ja yhteys (jota ei tosiasiallisesti ole olemassakaan) vihjeen ja ratkaisun välillä on yllättävä, mutta ei loukkaava.

Tuollaisesta (feministien mielestä) loukkaavasta yhdistelmästä malliesimerkki on suhteellisen usein nähty uliseva => akka. Koviskikkoihin tottumaton tosikko näkee siinä suoran vihjeen, jossa stereotypioidaan naista halventavaa nimitystä käyttäen (vaikka akka on alun perin kunnioittava nimitys). Kovismaanikko sen sijaan tunnistaa välittömästi mieltä lämmittävän pudotusvihjeen eikä sen kummemmin ajattele ulinoita, naisoletettuja eikä näiden mahdollista yhteyttä toisiinsa.
20. lapatossu2.8.2023 klo 11:50
psst, Iso S "ulisija"

Sopisiko feministien lepyttämiseksi seuraava vihje-sanapari ALISTETTAVA => UKKO ?
21. PM2.8.2023 klo 14:16
Kiitos lapatossu, ehdinkin jo ihmetellä, kun en oikein osannut yhdistää iso S:n viimeistä vihjettä vastaussanaan.
Sensijaan tarjoamasi esimerkki sopii hyvin!
22. Jukkis2.8.2023 klo 14:33
Taisi olla tuo uliseva => akka iso S:ltä semmoinen freudilainen lipsahdus.
23. iso S2.8.2023 klo 14:39
Joopa joo, en tiedä millainen lipsaus oli mutta tietenkin tarkoitin lapatossun psst:ämää muotoa. Parviäly onneksi korjaa sooloälyttömyyksiä.
24. Isel2.8.2023 klo 19:56
"Maukika Koivisto": ratkaisuksi tulevan yhdyssanan jälkimmäisen osan logiikka ei avaudu - ainakaan lopputavun osalta. Voisiko joku hienovaraisesti valaista?
25. Elva2.8.2023 klo 21:50
Isel, vielä on vastausaikaa jäljellä. Pitää malttaa ylihuomiseen.
26. Elva4.8.2023 klo 07:50

Isel, MAUKIKA KOIVISTO: NO-tavun tilalla on KIKA, siis NO KIKANA.

ElleI vielä ole löytynyt ratkaisua OHJAAJA JA NÄYTTELIJÄTÄR vihjeeseen, niin tässä vinkki: tutki vihjettä ILMAN ILTISTÄ ERI SUKUPOLVEA. Kesti oman aikansa ennen kuin tällainen mahdollisuus tuli mieleeni.
27. TKu4.8.2023 klo 08:51
Lainaus: 26. Elva 4.8.2023 klo 07:50
ElleI vielä ole löytynyt ratkaisua OHJAAJA JA NÄYTTELIJÄTÄR vihjeeseen, niin tässä vinkki: tutki vihjettä ILMAN ILTISTÄ ERI SUKUPOLVEA. Kesti oman aikansa ennen kuin tällainen mahdollisuus tuli mieleeni.

No just joo. Itsestäänselvä ratkaisu, kun joku vääntää sen ensin rautalangasta. Kiitos!
28. Jukkis4.8.2023 klo 10:27
Melkein keskellä on kuva, jossa ilmeisesti naistähtinäyttelijä on astunut autosta punaiselle matolle salamavalojen välkkeeseen. Ei kai siihen muu käy kuin TULLA?
29. Siru4.8.2023 klo 10:37
Jukkis (28), juuri noin minäkin ajattelin!
30. Elva4.8.2023 klo 14:32
Jos joku ihmettelee mistä tämä vouhkaaminen vihjeestä OHJAAJA JA NÄYTTELIJÄTÄR johtuu, niin tässä selitys: ILMAN ILTISTÄ ERI SUKUPOLVEA vihje on tulkittavissa sekä yksikkö- että monikkomuotoisena ISUKIT tai ISUKKI.
Toiseksi viimeinen kirjain on pimeä ruutu. Viimeinen kirjain sotkee OHJAAJA etc. vihjeen käsittämättömäksi.

Itse kirjoitin yksikkömuotoisen sanan, ja koska pidin kaikkia risteäviä ratkaisujani varmoina, olin ihmeissäni. Ongelmana oli ettei tiennyt mikä idioottivarmoista risteävistä oli väärin. En muista kohdanneeni vastaavaa tapausta aiemmin.
31. PM4.8.2023 klo 14:48
Nyt vasta Elvan selityksen jälkeen tuo kohta on selvä!

Huomasin vasta nyt, että ratkontatuloksestani puuttuu piilokirjain vihjeen 'yödäänkin siksi' vastaussanasta. Minulla on siinä OS?I. Tunnen sanonnan LYÖDÄÄN LÖSSIKSI, mutta lossiksi ole kuullut lyötävän. Onko tässä jotakin muuta taustaa?
32. iso S5.8.2023 klo 11:58
https://kaino.kotus.fi/suomenetymologinensanakirja /?p=article&etym_id=ETYM_3db092a8fcc5450a4ba080883 751fd40&word=ly%C3%B6d%C3%A4%20lossiksi&list_id=25 262

lyödä lossiksi: jättää kesken, lopettaa; tehdä huonosti tai laiskasti
vrt. kasta loss ’heittää irti’

Urbaani sanakirja listaa myös PM:n tunteman muodon "lyödä lössiksi". Veikkaan että se on myöhemmin ilmaantunut urbaani legenda joka on syntynyt kuulohäiriön tuloksena, sanonnan alkuperää tuntematta.

Ei se mitään, sanat ovat symboleja ja ne tarkoittavat sitä mitä niiden sovitaan tarkoittavan. Jos kaikki alkavat lyödä lössiksi niin sitten heille pitää antaa anteeksi vaikka luulevat ymmärtävänsä mitä tekevät!
33. ++juh5.8.2023 klo 15:58
https://kaino.kotus.fi/ses/?p=qs-article&etym_id=E TYM_ed60d2db877d70855bf94931f581d9e3&word=l%C3%B6s si:2&list_id=2&keyword=l%C3%B6ssi

lössi
–  –
vrt. ks. lossi sekä myös lyödä t. heittää lössiksi (= lossiksi) ’luopua yrittämästä’.


https://kaino.kotus.fi/sms/?p=qs-article&sms_id=SM S_15b6213a910fb50367d38a2e83bf1da7&word=l%C3%B6ssi :2&list_id=2&keyword=l%C3%B6ssi

lössi2 s.

"lyödä (tms.) lössiksi” = lyödä lekkeriksi.
34. eol5.8.2023 klo 16:12
Myös Kielitoimiston sanakirja tuntee molemmat ja pitää niitä toistensa rinnakkaismuotoina.
35. iso S6.8.2023 klo 18:52
Kielosessa todellakin on hakusanana sekä lossiksi että lössiksi. Jos hakee perusmuotoista sanaa (lossi tai lössi) saa aivan erilaiset selitykset eikä minkäänlaista viittausta siitä että sanoilla olisi mitään yhteyttä toisiinsa. Tietysti lössi voi matkustaa lossilla, mutta se ei ole sisällöllinen yhteys.

++juh:n linkkien sekä Kielitoimiston sanakirjan perusteella näyttää siltä, että kumpikaan versio ei ole eilisen teeren poikia, mutta kumpi on vanhempi? Eivät sanonnat yleensä tyhjästä synny. Lossiksi lyömisellä näyttää olevan selkeästi mahdollinen ruotsista juontuva syntyhistoria. Onko lössiksi lyömiselle vastaavaa selitystä, jos se ei ole vääntynyt lossiksi lyömisestä?

Jos Kielosesta etsii "lyödä lossiksi" tai lyödä lössiksi, tulos on "ei osumia". Jos etsii "lyödä", esimerkeissä ei lyödä lossiksi eikä lössiksi. Kohdassa 6. Muuta käyttöä olen huomaavinani viittauksen itseeni: "Minulla lyö tyhjää en tajua, ymmärrä, muista jtak."
36. Funny6.8.2023 klo 19:17
Vanha kunnon Nykänen tietää tämänkin paremmin.
37. lapatossu6.8.2023 klo 19:24
Minä olen tuntenut sanonnan 'lyödä lossiksi' -lössistä en ollut aiemmin kuullutkaan.
Kotuksen etymologinen sanakirja löytää haulla tuon lossiksi -muodon, lössiksi lyönti löytyy vain lössin kohdalta ++juhin linkkejä seuraten.

Nykäsestä tosiaan löytyy 'lyödä lossiksi'. Lössi on siellä vain maalaji.
38. Eugeni6.8.2023 klo 20:09
Ekin piilikset ratkeaa ”aina”, mutta nyt v11 ei sitten millään?
39. ++juh6.8.2023 klo 20:13
35:

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/fulltext/ ly%C3%B6d%C3%A4%20lossiksi

Haku [koko tekstistä]:
lyödä lossiksi
Osumia: 4
__________

Jos etsii "lyödä", esimerkeissä kyllä on "lyödä lossiksi".

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/info/read ing-howto#reading-howto-3-4

Hakusanan käyttöä havainnollistavat esimerkit näytetään esimerkkiryhminä. Valitse liukukytkimestä Näytä kaikki esimerkit, jos haluat näkyviin kaikki sanakirjan esimerkit. Muutoin kustakin esimerkkiryhmästä näytetään vain ensimmäinen esimerkki.  –  –
40. Heppu6.8.2023 klo 20:16
Lainaus: 37. lapatossu 6.8.2023 klo 19:24
Minä olen tuntenut sanonnan 'lyödä lossiksi' -lössistä en ollut aiemmin kuullutkaan.
Kotuksen etymologinen sanakirja löytää haulla tuon lossiksi -muodon, lössiksi lyönti löytyy vain lössin kohdalta ++juhin linkkejä seuraten.

Nykäsestä tosiaan löytyy 'lyödä lossiksi'. Lössi on siellä vain maalaji.

Minulla on ihan sama kielitausta lossiin kuin lapatossulla. Ikinä en ole lyönyt lössiksi.
41. isoäiti6.8.2023 klo 23:25
Eugeni joko Ekin piiliksen v11 ratkesi?
42. Eugeni7.8.2023 klo 12:00
Lainaus: 41. isoäiti 6.8.2023 klo 23:25
Eugeni joko Ekin piiliksen v11 ratkesi?

Ei…
Saa paljastaa.
43. Jukkis7.8.2023 klo 12:48
TÄHDET
44. iso S7.8.2023 klo 18:09
Vänkäänpä vielä.

Yllättävän paljon löytää jos on riittävästi osaamista ja viitseliäisyyttä. Maallikkosaarnaajan ja maatiaissian jälkeläisen järjellä asiassa tuppaa olemaan esteitä, etenkin jos vaivana on lisäksi putkinäkö (joko fyysinen tai käyttäytymisperäinen).

Ensimmäinen este on se että tulkitsee sanakirjan liian ahtaasti, eli niin että luulee hakusanoina olevan pelkästään yksittäisiä perusmuotoisia sanoja. Tätä harhaluuloa vahvistaa se, jos uskaltautuu hakemaan "lyödä lössiksi". Tämän sanonnan virallisuuttahan esimerkiksi minä epäilin. Mitään ei löydy.

Putkinäköisyys astuu kuvaan. jos hakee lossi tai lössi. Ahtaasti asioihin suhtautuvan katse seuraa hakukentän alapuolella olevia tekstejä eikä harhaudu vasemmanpuoleiseen palstaan, joka avuliaasti kertoo että haettiin lossi (tai lössi). Senhän tietää itsekin. Jos lukisi vähän pitemmälle, huomaisi että siellä tarjotaan muita samalla tavalla alkavia hakusanoja, kuten lossiksi (vastaavasti lössiksi). Miksipä lukisi, kun hetim ensimmäiseksi tarjottiin turhaa tietoa. Kummankaan perusmuotoisen esimerkeissä ei mainita lyömistä eikä lisää esimerkkejä saa klikkaamalla "näytä kaikki esimerkit".

Haulla "lyödä" saa selityksiä ja esimerkkejä jaoteltuna kuuteen eri ryhmään, joista joissakin on vielä yksi tai useampi alaryhmä (Ark., Erik., Kuv. ja Urh.). Kaikissa ryhmissä ja useimmissa alaryhmissä on mahdollisuus näyttää lisää esimerkkejä. Pöljä putkinäköinen joutuu avaamaan ne kaikki. Fiksu tai hyväonninen aloittaa viimeisen ryhmän (muuta käyttöä) ainoasta alaryhmästä (Ark.) ja sieltä löytyy lossiksi ja lössiksi lyöminen. Avarakatseinen hoksaa katsoa oikealle, jossa oleva kytkin "Näytä kaikki esimerkit" avaa kaikkien ryhmien ja alaryhmien kaikki esimerkit. Silloinkin tietysti joutuu lukemaan ne kaikki, jos ei aloita lopusta, mutta aukesivat vähemmällä vaivalla.

Kaiken tämän jälkeen olen oppinut sen että lossi ja lössi eivät ole rinnakkaismuotoja, mutta lossiksi ja lössiksi ovat. Haun "lösslksi" tuloksessa se sanotaan jyrkän yksikäsitteisesti:

ark. = lossiksi.

Liikennettä vesistön yli välittävää lauttaa, joka liikkuu vesistön poikki kulkevien vaijerien tms. ohjaamana voi siis arkisin tai arkisesti nimittää lössiksi, kunhan varoo perusmuotoista nimittelyä.

Pointtini on se että nettiversion tekijät ovat laiskuuttaan, elitistisyyttään tai resurssien puutteessa jääneet jossain määrin painetun version vangiksi. Nettiin mahtuisi laajempia ja selkeämpiä selityksiä. kun kirjan kansien välinen etäisyys ei ole rajoittamassa.
45. Funny7.8.2023 klo 19:27
Selvästikin Kielitoimiston sanakirjan kuusihenkinen toimitus on heittänyt lossiksi ja lyönyt lössiksi vanhojen sanojen selittämisen kanssa, johtuen varmaan siitä, että uusissa sanoissa on käsittelemistä. Kumpi lienee tärkeämpää? Hakusanoja on kaikkiaan yli 100 000.

Pointtini on se, että nykyisin meidän pitäisi saada netissä ilmaiseksi, paljonkaan vaivaa näkemättä, kaikki maailmassa koottu tieto virheettömässä muodossa. Yksi ongelma on siinä, että tiedon tuottamiseen tarvitaan paljon resursseja, ja jonkun pitää se maksaa.
46. iso S8.8.2023 klo 10:26
Olenhan minä aina veroni maksanut, viimeksi eilen kiinteistöveroa. Vaadin vastineeksi palvelua. Kaikki mulle heti nyt, viivyttelemättä ja virheittä!
47. Ylläpito8.8.2023 klo 10:33
Tiedon tuottaminen maksaa? Yleensä näin on, mutta Wikipedia ja ratkojat käyttävät sumeilematta ilmaistyövoimaa joko pääosin tai kokonaan. Tiedon laatu ja luotettavuus sitten ovat vaihtelevia.
48. Funny8.8.2023 klo 11:09
Kielitoimistossa sille ilmaistyövoimalle olisi käyttöä. Tiedän yhden, joka varmaan voisi lähteä.
49. Eugeni15.8.2023 klo 15:53
Lainaus: 43. Jukkis 7.8.2023 klo 12:48
TÄHDET

Sehän mulla siinä luki, mutten hyväksynyt että sanan tähde monikko voisi olla tähdet… juju olikin tai = t.
50. Jussi26.9.2023 klo 18:16
Mitä tarkoittaa "nostat verkkos"?
51. Tarja26.9.2023 klo 19:20
verkkos(i) = nettis(i)
Nostaminen on tässä alhaalta ylöspäin kirjoittamista, jolloin vastaussanaksi tulee SITTEN.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *