KESKUSTELUT > RISTIKOT > IISAKIN RISTIKOT 7/23

11285. Iisakin Ristikot 7/23

Pike4.7.2023 klo 08:02
Kuva-arvoitusten ratkaisemisessa ei kauan nokka tuhissut, kun ruokasanasto on kaikille naisille niin perin tuttua. En minä kuitenkaan noita kaikkia vastauksiksi tulleita asioita jälkiruokina tarjoaisi.
2. Tuulia4.7.2023 klo 10:38
Samaa mieltä. Yksi ruutu vielä ammottaa tyhjyyttään.
3. Ulpukka4.7.2023 klo 12:01
Lainaus: 2. Tuulia 4.7.2023 klo 10:38
Samaa mieltä. Yksi ruutu vielä ammottaa tyhjyyttään.

Samaa mieltä täälläkin Piken ja Tuulan
kanssa. Jäin miettimään, onkohan olemassa sellaista lehteä, jossa olisi pelkästään noita kuva-arvoituksia, esim. juuri vaikkapa Niittymäeltä.
4. pösilö15.7.2023 klo 09:50
Tuttua rutinaa vihjeistä:
Savolaisen ristkikossa vihje NÄÄTÄ kuulisi olla muodossa NÄÄTÄELÄIN.
Vai pitäisikö meidän olla niin liberaaleja, että hyväksyisimme vihjeeseen ahven ratkaissanaksi kuha ?
5. Jaska15.7.2023 klo 11:56
4. Yksikkö NÄÄTÄ tarkoittaa ensisijaisesti nisäkäslajia Martes martes, joka myös mäntynäätänä tunnetaan. Monikko näädät eli näätäeläimet on useita sukuja sisältävä heimo. Esim. mäyrä kuuluu sukuun Meles. Vihjeen NÄÄTÄ ratkaisusanaksi ei silti kelpaa MÄYRÄ. Viittaakohan pösilön vitsailu heimolaisista ahven ja kuha vastaavaan kiistattomaan virheeseen. Jos Savolaisen ratkaisusana kuitenkin on esim. seitsenkirjaiminen Martes-suvun edustaja, sen voi hyväksyä tietopuolisena knoppinakin.
6. Minä26.7.2023 klo 17:32
Onko tuossa Niittymäen nr.19 nuoli vasempaan virhe!
7. isoäiti27.7.2023 klo 01:37
Minä, mielestäni siinä ei ole virhettä.
8. Minä27.7.2023 klo 10:19
No eipä olekaan! Eri sana toisinpäin antaa saman ratkaisun.
9. pösilö1.8.2023 klo 11:28
Janne Salon ristikko nimensä mukaisesti teettää töitä. Oikea yläkulms ihan auki lukuunlottamatta Seela-vihjettä.
Kulmaan tulee neljä pystysanaa, mutta vihjeitä on vain kolme.
TAKANA monesti toh- MAINE
tori tenä SALLA

Mistä vihjeestä tulee kaksi ratkaisusanaa ? Onko lupa auttaa tämän verran ?
10. öppis3.8.2023 klo 22:55
Lainaus: 2. Tuulia 4.7.2023 klo 10:38
Samaa mieltä. Yksi ruutu vielä ammottaa tyhjyyttään.

Onkohan sama ruutu, joka jumittaa? Minulla kolmannen rivin kolmas.

Ja samoin jumittaa Salon oikea yläkulma. Hauska ristikko kyllä, vaikka ei ratkeaisi.
11. SK13.8.2023 klo 15:13
Simberg sivu 12:

Tilaus keskeytetty?
Herutettu hanasta

Ei auennut minulle nämä kohdat.
12. Panu13.8.2023 klo 17:16
Aviisi ja luotot.Minulta puuttuu saman kuvasta tuleva ylin lauserivi?
13. SK13.8.2023 klo 17:41
Kiitos Panu

Joku voi varmaan vahvistaa, minulle
tuli siihen
Sulokas seireeniseurue
14. Siru13.8.2023 klo 17:59
Hei ! Minulta puuttuu s.9 " keskiafrikasta ja " Messin verbi " ?
15. isoäiti13.8.2023 klo 18:03
Siru, okapit ja pukata
16. öppis14.8.2023 klo 15:56
Lainaus: 12. Panu 13.8.2023 klo 17:16
Aviisi ja luotot.

Tuossa on varmaan jokin sanonta tms. mitä en tiedä. Millä tavoin luotto herutetaan hanasta?

Juuri tuo sana minulla oli tässä ristikossa ongelmana. Onko neljäs kirjan m vai t (kumpikin olisi käynyt), ja mikä on se seuraava piilokirjain? Luotat, luotit, luotot; luomat, luomet, luomut. Mikä näistä herutetaan hanasta?
17. isoäiti14.8.2023 klo 17:12
Öppis, pankkien rahahana on välillä auki ja välillä kiinni, luottoa pitää joskus herutella, joskus sitä valuu virtanaan.
18. öppis15.8.2023 klo 00:16
Lainaus: 17. isoäiti 14.8.2023 klo 17:12
Öppis, pankkien rahahana on välillä auki ja välillä kiinni, luottoa pitää joskus herutella, joskus sitä valuu virtanaan.

Aha, okei, kiitos. Niin kai sitten. Rahahanoista olen kuullut puhuttavan vain. Ei ole ollut niin tarvetta, oluthana on tutumpi, ja joskus siitä saa luomulaatua.
19. JS17.8.2023 klo 08:52
Janne Salon kaksi risteävistä syntyvää ratkaisua ei aukene minulle. ”Sitola=Laos” ja ”Ei päätä eikä häntää=pula”. Voisiko joku fiksumpi auttaa tai paljastaa ratkonnassani olevan fataalin virheen.
20. uki17.8.2023 klo 10:01
19. JSLainaa17.8.2023 klo 08:52
Janne Salon kaksi risteävistä syntyvää ratkaisua ei aukene minulle. ”Sitola=Laos” ja ”Ei päätä eikä häntää=pula”. Voisiko joku fiksumpi auttaa tai paljastaa ratkonnassani olevan fataalin virheen.

Voisiko joku fiksumpi auttaa tai paljastaa ratkonnassani olevan fataalin virheen myös vihjeen "klo" ratkaisuun asser ?
21. isoäiti17.8.2023 klo 10:26
JS ja uki, yritetään!
Sitola, lyhenne siittolasta =laos, lyhenne sanasta laitos.
Minulla "ei päätä eikä häntää" on pila ja terällinen on hilari, siis teräväpäinen hikipinko.
"Klo" kääntäen ja supistettuna Polk eli yksi Usan presidenteistä ja siitä pressa, josta kääntäen ja supistettuna asser.
Parempia selityksiä en keksinyt, joten tyydyin näihin.
22. isoäiti17.8.2023 klo 10:28
Edellisessä hilarin piti tietysti olla hikari.
23. Uki17.8.2023 klo 13:05
Kiitos isoäiti !
Hyvin olit pohdiskellut. Myöntää täytyy, etteivät omat aivoni riitä noin hienostuneeseen kirjainten kääntelyyn.
24. Maija17.8.2023 klo 13:18
Minä päädyin ratkaisuun PULA/HUKARI. Ajattelin, että "ei päätä eikä häntää" = puute eli pula ja terällinen = hukari eli lyhyt miekka.
25. isoäiti17.8.2023 klo 13:46
Maija,
Pula ja hukari tuntuvat hyvältä ratkaisulta.
26. JS17.8.2023 klo 16:18
Kiitos! Vaikka yleensä sanaleikit selviävät viimeistään, kun ratkaisunana on kohdallaan, en varmasti ikinä olisi keksinyt yhdistää laos:ta ja siittolaa.

Muuten, ”hukari” on varmaankin se mitä vihjeellä haetaan.
27. pösilö4.9.2023 klo 15:46
Lainaus: 5. Jaska 15.7.2023 klo 11:56
4. Yksikkö NÄÄTÄ tarkoittaa ensisijaisesti nisäkäslajia Martes martes, joka myös mäntynäätänä tunnetaan. Monikko näädät eli näätäeläimet on useita sukuja sisältävä heimo. Esim. mäyrä kuuluu sukuun Meles. Vihjeen NÄÄTÄ ratkaisusanaksi ei silti kelpaa MÄYRÄ. Viittaakohan pösilön vitsailu heimolaisista ahven ja kuha vastaavaan kiistattomaan virheeseen. Jos Savolaisen ratkaisusana kuitenkin on esim. seitsenkirjaiminen Martes-suvun edustaja, sen voi hyväksyä tietopuolisena knoppinakin.
Julkaistun ratkaisun mukaan vihjeseen NÄÄTÄ tuli ratkaisusanaksi OSMA.
Menikö ihan oikein ?
28. Minä4.9.2023 klo 16:35
Mikä jälkiruoka tulee nr 8 Niittymäen erikoisessa?
29. isoäiti4.9.2023 klo 16:50
En ole nähnyt vielä syyskuun numeroa ja siis ratkaisuja, mutta eiköhän se ole smoothie.
30. Minä4.9.2023 klo 17:30
Kiitos isoäiti!
31. iso S4.9.2023 klo 17:52
En tiedä mistä lähteestä on peräisin Jaskan väite että näätäeläinten heimosta käytettäisiin virallisesti myös nimitystä näädät. Paikkakuntakohtaisesti voidaan tietysti käyttää eri asioista erilaisia nimityksiä eikä kansan suussa välttämättä pidetä kovin suurta lukua siitä, onko kyseessä heimo, alaheimo vai suku.

Lainaan tietoa Wikipediasta, joka ei tietenkään ole alan suurin auktoriteetti:

Näätäeläimet (Mustelidae) on lajien määrällä mitattuna suurin petoeläinten lahkoon kuuluva heimo.

Nykyinen käsitys näätäeläinten sisäisestä luokittelusta jakaa ne kahdeksaan alaheimoon:
Mellivorinae (mesimäyrä)
Taxidiinae (amerikanmäyrä)
Melinae (mäyrät)
Martinae (ahma, näätä ym.)
Helictidinae (aurinkomäyrät)
Galictidinae (grisoni, tiikerihilleri, haisuhilleri, valkoniskahilleri)
Lutrinae (saukot)
Mustelinae (minkki, kärppä, hillerikärppä ym.)

Näädät (Martes) on näätäeläinten heimoon kuuluva nisäkässuku.

Näätä eli mäntynäätä (Martes martes) on näätäeläimiin kuuluva nisäkäslaji. Se on heimonsa tyypillinen edustaja ja siksi antanut nimensäkin sille.

Ahma (Gulo gulo), joka tunnetaan myös nimillä osma, osmo, kätkä (pohjoissaamen kielestä geatki) ja kamppi, on Euroopan suurin näätäeläin.

Mäyrä (Meles meles) on ahman jälkeen suurin Suomessa elävä näätäeläin.
-------------------------------------------------- ---------------------------
Näin ollen osma eli ahma on "näädempi" kuin esimerkiksi mäyrä, koska se kuuluu samaan alaheimoon vaikkakin eri sukuun. Ei se siitä kuitenkaan näädäksi muutu vaikka voissa paistaisi. Mäyrä kuuluu eri sukuun ja eri alaheimoon, mutta kaikki kolme kuuluvat samaan heimoon, näätäeläimet.

Olisi outoa jos virallisessa nimistyksessä sotkettaisiin heimo ja suku, mutta kummallisempiakin asioita maailmassa tapahtuu.

Visaisissa ristikoissa ruuvia voidaan kiristää korvaamalla vihjeitä harhautteilla, jotka ohjaavat viekkaasti ratkojan harhapoluille. Riemu on sitä suurempi, kun huomaa tulleensa vedätetyksi ja löytää oikeille jäljille. Harhautteen pitää kuitenkin olla jollakin tavalla totta tai ihastus muuttuu vihastukseksi. Jos laatija väittää osmaa näädäksi niin tuomioni on näiden tietojen perusteella jyrkkä: väärin harhautettu!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *