KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 22.-25.6.2023

11274. IS Viikonloppu 22.-25.6.2023

Ylläpito21.6.2023 klo 13:15
Juhannuksena Ekin ja Helin kolmemiikka kovis ja Teemulla/Helillä teemapehmis, muuten perinteistä kamaa tutuilta tekijöiltä.
2. Kuju23.6.2023 klo 11:35
Ei tainnut olla ihan 3-, kun täyttyi kahdessa tunnissa.
3. Heppuhei23.6.2023 klo 16:11
Onkohan tuolta Ekiltä tullut koskaan täysiä kolmosia tai edes 3- tasoisia sanaristikoita? Mietin sitä, että onko kyse viitsimisestä vai osaamisesta. Että ei vaan tekemälläkään synny kakspuolta kovempaa.

Periaatteessa nuo Ekin Piilosanat ovat sellaisia sopivan tasoisia. Ei ole vääntämällä väännetty tolkuttomia vihjeitä, kuten eräillä tekijöillä on tapana. Pöydällä lojuva Piilosana ratkeaa kahdella, kolmella, noin tunnin rupeamalla, ja se on ihan sopiva vaikeustaso Piilosanoille, joista ei ole palkintojakaan jaossa.

Mutta kovis-ristikko saisi ehkä olla hiukan kovempi, kuin vaan se 2.0....2,5 tason ristikko.
4. happonen23.6.2023 klo 19:41
Ihan mukava perussetti. Ei kuitenkaan mitään tajunnan räjäyttäviä vihjeitä tai erityisen innostavia sanoja. Pari vähän kehnompaakin sanaa oli päässyt mukaan. Aika tasaisesti tämä täyttyi ehkä tunnissa juhannusjuomia lipittäessä.

Viime viikonlopun IJL oli kyllä mainio, kehutaan sitä nyt vähän jälkikäteen tässäkin säikeessä kun unohtui palautteen antaminen
5. Elva24.6.2023 klo 10:40
Pitkästä aikaa ratkoin aamulla IS-tehtäviä. Mainioita olivatkin. Ekin kovis oli kerrassaan nautittava. Tämä ei ollut vaikeinta sorttia, mutta olipa erittäin sopiva juhannusaamun nautiskeluhetkeen. Pidän ristikoista joissa ei ole väljyyttä vihjeistyksessä, vaan joissa vihjeet sen sijaan houkuttelevat ratkaisemiseen. Sillä ei ole mitään tekemistä vihjeiden vaikeusasteen kanssa, vaan metsään mennään kuitenkin aina välillä, laatijan juonien mukaan.

Kultin Tavis oli vähän tavallista haastavampi, useiden kohtien kanssa jouduin kunnon pohdintoihin, kunnes selvisi. Ekin Piiliskin oli laatutavaraa.

Juhannuskiitokset kaikille laatijoille!
6. Justiina24.6.2023 klo 10:51
Kohtuullisen nopeasti kolme miikaksi ratkesi juhannus-kovis, eipä haittaa helpompikin ristikko välillä! Muut ristikot ovat itsellä vielä aloittamatta. Mutta onpa pyhiä aikaa ratkoa!
7. Eki24.6.2023 klo 11:10
Koeratkojat ehdottivat yksimielisesti vähintään kolmemiikkaa. Ehkä kakspuoli olisi riittänyt. Valtaosalle joka tapauksessa riittävän vaikea juhannuspala. Elvan huomio on minusta oikea, pyrin välttämään liian väljiä vihjeitä.
8. iso S24.6.2023 klo 11:15
Kuka tahansa laatija pystyy halutessaan laatimaan sellaisen pahiksen että kaikki mittarit parkuvat punaisena, ratkojista puhumattakaan. Vihjeet tyyliin Kekkosen naapurin entisen heilan koira niin siinä on ratkojilla ihmettelemistä, kun lisäharhautuksena kyseessä ei edes ole Urho vaan Vieno.

Vaikean ristikon laatiminen ei siis ole mikään ihmeelllinen taidonnäyte. Hyvällä tavalla vaikean tekeminen ja vaikeusasteen halutuksi mitoittaminen on se taitoa vaativa osuus. Etenkin kun mielipiteet vaihtelevat siitä, millainen on hyvällä tavalla vaikea, ja vaikeusaste ei ole mikään absoluuttinen totuus, vaan ratkojakohtainen mutu.

Jotkut ratkojat haluavat ratkoa vain visaisia ja jotkut laatijat haluavat laatia vain sellaisia. Se on hyvä että nämä ratkojat saavat mitä haluavat ja laatijat eivät tee turhaan sitä mitä haluavat. Jos todella vaativasta laadintatyöstä puhutaan niin luulen että silloin puhutaan lastenristikosta. Hyvän lastenristikon laatiminen ei ole helppo nakki ja se on siinä mielessä epäkiitollinen homma ettei siitä saa samanlaista sankaripalvontaa kuin visaisia väsäämällä.
9. Kuju24.6.2023 klo 13:47
Kun itse tuolla ylempänä kyseenalaistin 3- tason, niin se ei suinkaan ollut tarkoitettu kritiikiksi. Mielelläni ratkon juuri tämän tason koviksia, jossa ei tarvitse tuntikausia tuijottaa ruutuja keksimättä mitään. Jotkut Skyttän viritykset ovat päätyneet uskomattomaan tuhruun korjattuine kirjaimineen ja loppujen lopuksi homma on jumittunut niin takkuiseksi, ettei lehteä ole halunnut enää avata seuraavana päivänäkään.
10. Rampe24.6.2023 klo 14:11
No, ei tämä minulle eilen lievässä kaljahönössä auenut, mutta tänään kuitenkin. Ei tosiaan ollut mikään läpikirjoitettava tapaus, vaav pisti miettimään.
Paria saamaani ja oikeaksi uskomaani ratkaisua mietin yhä.
Heppuheille (3) voin vastata, että Ekiltä on kyllä tullut täyskolmosia, joissa oli laidasta laitaan olevia yhdyssanahirviöitä.
Ne saivat näillä sivuilla nimimerkistään "Essi" huolimatta miespuolisen laatijan ja ratkojan raivon valtaan. Hänen mielestään yhdyssana ei ole yhdyssana, jos sitä ei löydy sanakirjasta.
Mutta Suomen kieli on rikas, ja toivon Ekjiltä näitä sanahirviöitä lisää.
11. pelaaja25.6.2023 klo 14:18
Kas kun meinasi ihan kokokolmoseksi äityä kovis tuvassani. Alkutaaperruksen jälkeen sain kuitenkin parin sanan tukemana tilanteen hallintaan. Alaosan torinkin kestin taas kuin mies.
Yhdestä ristikon ratkaisusta tuli mieleen, että eikö siitä Suomessa kukaan vielä ole loukkaantunut ja vaatinut muuttamaan. Googlen mukaan ei.
12. Jaska27.6.2023 klo 13:45
Parin virheen johdosta alakerran 4x11-aukio kangerteli minullakin eniten. Ratkonta päätyi silti juhlajuomia (joihin en vettä sisällytä) lipittelemäti väljästi 2½-raamiin muutaman tunnetun merkkihenkilön ansiokkaalla avustuksella. Tyylikäs suoritus myös tekijöiltä...
13. Ritu3.7.2023 klo 09:42
Onnistui se tämän koviksen ratkonta ilman juhannusdouppinkeja nääs.( Kahvia ei lasketa!). Hitaasti tosin kuten hämäläiseen tyyliin kuuluu. Eilen illalla tökki ja jumitti niin pahasti, että oli sanottava voi kyynel ja jätettävä ristikko yön yli hautumaan.

Siinä välissä ratkoin Leinosen Juhan aukeaman ristikon ja se oli kivuton koettelemus. Minua miellytti sen pääkuvavalinnat ratkaisulauseineen.

Tänään aamusta kovikseenkin löytyi mielestäni loput ratkaisusanat. Kolmessa kohtaa väärä ratkaisusana oli pitkään jumituksen syy. Kuinkas muutenkaan!

Olihan tässä mukavasti niin tietoa vaativaa kuin pelkille hoksottimille tarkoitettua vihjeitystä. Liekö ristikon valmistumisen aiheuttaman mielihyvänkin aikaansaannosta, mutta katseltuani ristikkoa sen valmistumisen jälkeen ja tarkistellessani, että ymmärsinkö vihjeiden yhteyden ratkaisusanoihin, niin kokonaisuus näytti ja maistui paremmalle kuin siinä itse ratkonnan ollessa vielä kesken.
Minä vähemmän keskityn miettimään ristikon vaikeusastetta, että osuiko arvio napakymppiin.Tiedän kykyni tai paremminkin kyvyttömyyteni, niin kovis on minulle aina kovis. Tärkein pointti minulle on sen ratkonnan miellyttävyys. Että koen oikeasti sitä hoksaamisen iloa. Ja vaikka en aina hoksaiskaan, niin viimeistään ratkaisun nähtyäni pitää ahaa-elämyskellojen alkaa soida. Jos ei soi, niin silloin voin miettiä, ratkoinko tasooni nähden liian vaikeaa vai mättääkö muualla.

Kärkkäisen kädenjälki on kaunista ja selkeää, siitä ei mihinkään pääse. Minä fanitan kuitenkin Helin kädenjälkeä enemmän varsinaisessa ristikon kuvituksessa ja ulkoasun luonnissa kuin pääkuvien piirtäjänä. Pääkuva oli nytkin huolella tehty, täydellinen juhannusidylli mökkeineen ja rantoineen. Silti minä tätä nykyä koen nuo isot piirrokset liiaksi kuin lapsia varten tehdyiksi.
Voi olla, että tuota tunnetta vahvistaa sekin, että kun se on koviksessa. Pehmistä olen joskus ratkonut lapsenlapseni kanssa niin ehkä sieltä kumpuaa ajatus, että siinä se menettelee.
Muutoin Helin piirrostyyli kiehtoo minua. Nimenomaan IS:n TV lehdessä oli taannoin ristikko, josta juuri ennen ensimmäisenkään kirjaimen kirjoittamista ajattelin, että onpa kaunis ja selkeä ristikko! Pari piirrosta punaisine ruusuinen ja viiden mansikan rypäs, söpö aasipiirros ja vaaleanpunaiset possut, kaunis emalikattila ym. Silmäni rekisteröivät välittömästi silloin tuon ristikon kuvituksen kauneuden. Olen aina ajatellut, että minkä Mäkelän Markku voittaa piirroksissaan huumorilla niin Kärkkäisen Heli vie ne piirrostensa kauneudella ja selkeydellä.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *