KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 17.-18.6.2023

11267. IS Viikonloppu 17.-18.6.2023

Ylläpito17.6.2023 klo 08:21
Tänään Ilmo Juhani Liljeroos ja Heli Kärkkäinen yrittävät olla ainakin 3 miikka. Ulkoasussa tai pääkuvan ulospanossa on jotain jännää.
2. Rampe17.6.2023 klo 18:55
Minulle taisi olla täyskolmonen, mutta ei tuo miikkakaan taida ihan summanmutikassa heitetty olla.
Pää"kuvan" ulospanossa oli tosiaan jotain jännää ja siniset täyttyivät miten täyttyivät. Mutta samaan päädyttiin.
Erään kuvavihjeen ratkaisun kirjoitusasusta olin kovasti eri mieltä, mutta molempia muotoja näkee ainakin eri liikkeiden mainoksissa.
3. Keltanokka17.6.2023 klo 20:03
Nyt on ristikko valmis eikä aikaakaan kulunut "kuin" nelisen tuntia. Vasen alakulma jäi viimeiseksi, vaikka ei loppujen lopuksi ollutkaan erityisen vaikea.
Alussa auttoi, että tunsin Viva Zapatan googlaamattakin ja Iloniemikin asui aikanaan kanssani samassa rapussa. Siitä sitten siniset lähtivät takaperin aukeamaan. Luulen jopa ymmärtäneeni ristikon kaikki vihjeet ihan oikein yhtä lukuunottamatta: eläinkuoroviitettä en vieläkään snaikkaa.
No jos yksi vihje jäikin hämäräksi, ei se minua haittaa (vallankaan IJL-ristikossa!).
Rampe edellä taisi viitata lyhyeen/pitkään vokaaliin. Vihjeen kohdalla minäkin käväisin ensin metsässä.
4. Rampe17.6.2023 klo 21:32
Keltanokka, juuri siihen viittasin. Eläinkuorokin oli selvä siinä vaiheessa kun sain siihen oikean sanan.
5. Kuju18.6.2023 klo 12:39
Minulla tökkii vielä muutama kirjain luoteessa ja kaakossa kaksi kirjainta "on meno päällä" -vihjeessä. Lounas täyttyi vaivattomammin.
6. Jaska18.6.2023 klo 12:52
Tekijöiden yritys ei täysin onnistunut osaltani, 2½:een jäi. Ehkä viileyden ansiosta (täällä vain 23). Siniset ja kaksi 17-kirjaimista (kp 5,83 erinomainen) ropisuttivat pisteastiaa kiitettävästi eläinkuoron säestyksellä ratkojaa hörötyttäen.
7. Kuju18.6.2023 klo 13:17
Nyt on kaikissa kirjain, mutta luoteessa en ymmärrä yhden ratkaisun yhteyttä vihjesanaan ylälaidassa. Ja kaakossa "näiden paikkana 1-4/5" jää yhteytensä osalta arvoitukseksi.
8. Timo21.6.2023 klo 14:27
Kuju, lainasanasta lienee ravistettaessa alku tippunut.
1-4/5: viitanneeko sanan kirjaimiin... huonolla logiikalla noin saisi selityksen, mutta tosiaan huonolla, sillä vaatisi mielestäni monikon: jokaisella omansa.
Mutta kuka/mikä on GF ja mitä on Haminassa?
Koillinen täytetty, mutta "neesiaruppu" ja "kekellä tänne" ovat mysteerejä.
9. Kuju21.6.2023 klo 17:31
Kekellä tänne ja neesiaruppu ovat helppoja vihjeitä. neesiaruppun selätin heti ilman risteäviä kirjaimia.
10. Timo21.6.2023 klo 19:30
Minäkin oivalsin vihdoin Keken kun sain valistusta julkimoiden yksityiselämästä. Myös GF aukesi pyhässä yksinkertaisuudessaan. Neesiaruppu ja Hamina saavat luvan odottaa anatomiaa.
11. iso S27.6.2023 klo 12:48
Rästipinosta löytyi tämä. Kolmena päivänä askartelin ja eilen täyttyi. Ei toki ratkennut, sillä kahteen poikittaiseen tyrkkäsin sanat omasta päästäni. Nähtävästi minulta puuttui sekä tietoa että ymmärrystä. Jos syötän karttaan xxxxx Hamina, se piirtää reitin Helsingin kautta Viroon. Moinen ei herätä luottamusta siihen että arvaukseni olisi oikea.

Yhtä, toista ja monenmoista olen noin 60 vuoden ratkontauran aikana nähnyt, joten kohtuullisen harvoin nykyään mikään kovin tanakasti hytkäyttää. Nyt näin kävi, se eläinkuoro pääsi yllättämään aivan puun takaa. Suorastaan purskahdin hymyilemään kun tajusin. Ratkaisusana ei ehkä ollut ristikon parhaita, mutta tuolla vihjeellä saa paljon anteeksi pitkäksi aikaa, jos nyt pitkänä aikanakaan on paljon anteeksiannettavaa.
12. Jaska27.6.2023 klo 13:10
11. Pelkästään tiedosta on kyse. Pitää tietää voittoisan ratkaisusanan x nimi (6). Haulla Hamina x asia selviää.
13. iso S28.6.2023 klo 12:16
Jaa, oli liian monimutkaista minun tikapuuhermostolleni eikä Jaskan neuvokaan (6) heti raksuttanut, kun ratkaisusana oli (5). Muuten pystysanan osalta selvä tämä, kaikki tarvittava tieto oli olemassa ja arvaus oli oikea. Silloin vaakasanakin lienee oikein, mutta ymmärrykseen tarvitaan kai akronyymin englanninkielisen alkuperän suomennoksen yhdistäminen johonkin urbaanin sanakirjan tapaiseen lähteeseen tai norjalaisen DJ-tähden lähipiiriin.
14. Elva5.7.2023 klo 17:45
Tämä kovis löytyi koskemattomana, ja päätin että se pitää saada ratkottua ennen ratkaisun ilmestymistä. Melkoisella puurtamisella tämä onnistuikin, vaikka pidän ristikkoa hyvinkin haastavana. Onneksi en lue kommentteja etukäteen, kun suoria vihjeitä tällä kertaa löytyi jopa ennen ratkaisuajan umpeutumista?

Ristikko on mielestäni upea, täynnä hienoja vihjeitä. Viimeiseksi jäi koilliskulma, sillä VÄISTÄMÄLLÄ EHKÄISTÄVÄ n alkuosa oli minulla varmana pitäväni PELTI. Keken selvittyä olin jonkin verran nolo.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *