KESKUSTELUT > RISTIKOT > SK 23/2023

11262. SK 23/2023

matts9.6.2023 klo 19:59
Piilis oli mukava vaikkei vaikea, kaksi vihjettä vei ylimääräisen 10 min. Ristikko helppo.
2. Tuikku10.6.2023 klo 20:29
Hieno piilis Lahtiselta taas. Ei ehkä ihan niin vaikea kuin edellisellä kerralla. Tai sitten olin päässyt juonesta kiinni ja oppinut jotain Lahtisen tyylistä. Vs1 vihje ei kaikin osin minulle auennut, jouduin pohtimaan vihjettä pitkään, vaikka ratkaisusanasta olin aivan varma. Ps 8 oli minulle ratkaisusanana outo, kun tuo diskosanasto on ikäiselleni vierasta. Mutta oppia ikä kaikki, kuten sanotaan. Piilosanat ovat suosikkejani, mutta Joutsin ristikko meni sitten jälkiruokana. Kiitos laatijoille.
3. matts10.6.2023 klo 21:30
vs1 vihje on täysin yksiselitteinen vastaussanan selvittämiseksi - ja siis mielestäni jopa helppo!
4. lapatossu10.6.2023 klo 21:46
Olen samaa mieltä Tuikun kanssa, piilis hieno, sopivasti päätä vaivaava, mutta vs1:n piilo-osuutta en onnistunut hahmottamaan. Ratkaisu on kyllä aika varmasti oikein, koska se vastaa määrittelyosuutta.
5. matts11.6.2023 klo 06:05
4. lapatossu, jos piilis kerran sopivasti päätäsi vaivasi niin jatka takaraivon raapimista, ja jos tukka haittaa raapimista niin klaniksi vaan sitten.
6. lapatossu11.6.2023 klo 08:07
matts, koitapa korjata asennettasi. Miten itse kohtelet ihmisiä määrää pitkälti sen, miten sinua kohdellaan.

Ja nyt odotan, että olet täällä heti ratkaisuajan päättymisen jälkeen, perjantaina 16. päivä, esittämässä näkemyksesi vs1:n piilosta. Muuten päättelen, että olet vain rehentelijä, joka ei ole ristikkoa edes ratkaissut.
7. matts11.6.2023 klo 08:36
Kappas! Ei mennyt perille!
8. iso S11.6.2023 klo 10:22
Itse asiassa itse asiasta en mitään tiedä, mutta tähänastisten näyttöjen valossa en löydä vikaa mattsin asenteessa. Joskus itse kullekin, minulle useammin kuin mattsille, käy niin että viesti tulkitaan väärin ja herne heilahtaa lukijan nenään. Uskon että mattsin postauksessa oli ystävällinen, joskin huumorilla höystetty (aina riskaabeli juttu) piiloviesti, joka voi aueta aikanaan.
9. lapatossu11.6.2023 klo 10:41
Huumori onkin taitolaji. Henkilöön käyvä huumori on harvoin onnistunutta, etenkään, jos ei tunne kyseistä henkilöä.
Et voi esimerkiksi mistään tietää, onko minulla hiuksia vai ei, ja jos ei ole, niin mistä se johtuu...
No, voit rauhoittua, kyllä minulla on hiukset, ei vaan ole tapana raapia päätä.

Enkä muuten sanonut, etten ollenkaan ymmärtänyt -vaikka 'täysin' sana näyttääkin tippuneen pois ensimmäisestä postauksestani. Itse asiassa, vain kolme kirjainta kaipaa selitystä.
Mutta vihjeitä ei ole tarpeen antaa, perjantaihin ei niin pitkä aika ole
10. Pike11.6.2023 klo 14:58
Lapatossu on ihan tosikojen tosikko, tosikkojen esi-isä suorastaan.
11. Tuikku11.6.2023 klo 15:27
Olen käsittänyt, että tällä keskustelupalstalla esitetään omia ajatuksia ja mielipiteitä ristikoista ja piiliksistä eikä toisista osallistujista.
12. lapatossu11.6.2023 klo 16:22
Pike, ei minulta huumorintajua puutu -se on vain erilaista kuin sinun.
13. Jiikoo12.6.2023 klo 10:19
SK lähti lauantaina mukaan veneeseen/saareen, mutta unohtui muun viihteen, saunomisen ja hyvän seuran ansiosta. Nyt Joutsi sai pitää seuraa aamukahvin ajan. Lahtisen piilis vei aikaa vähän pidemmän rupeaman, mutta kohtuullisen sentään. Eräät hänen tähänastisistaan ovat olleet minun älynystyröilleni ylivoimaisia. Mielenkiintoista joka tapauksessa tehdä tuttavuutta uusienkin laatijoiden luomusten kanssa. Oli antoisa aamu, kiitokset paikallaan!
14. Jukkis12.6.2023 klo 12:21
Tunnustan että piti tämän piilosanan kanssa pari kertaa turvautua Ristikkorenkiin. Sitten käperryin häpeämään ulos omenapuun alle. Vähemmän turvautumista kuitenkin kuin Lahtisen edellisen kanssa.
15. matts16.6.2023 klo 00:17
4. lapatossu
Vastaussana oli siis PART ITU URI, eli jos joku ei näe järkeä eli itua ja idun rajoilla eli reunoilla pääosia eli hiuksia leikkaavaa eli part uri:a niin takaraivoa raapimalla on perinteisesti saatu harmaat aivosolut liikkeelle ja jos tukka haittaa raapimista niin PARTURIin vaan ja klaniksi. Tämän apuvihjeistyksen siis katsoit loukkaavaksi, no ei voi mitään. Partituuri on moniosaisen sävellyksen notaatio, josta vihkosta kapellimestari näkee kaikkien soitinryhmien (ja solististen soittimien) nuotit kerralla.
16. matts16.6.2023 klo 00:37
4. lapatossu
Kun sanoit, että olit ratkaissut vastaussanan, ja pidit sitä oikeana mutta et piilovihjettä löytänyt niin siksi yritin vaivihkaisesti avata solmun siten, että ne jotka vastausta vielä eivät olleet löytäneet saisi apua vihjeistäni.
17. matts16.6.2023 klo 00:46
lapatossu
pai dö vei, kun olen vuodesta -75 tuhansia piilosanoja ratkonut, enkä tähän hätään muista, että joku olisi jäänyt ratkaisematta niin en pidä itseäni kerskailijana tässä piilisasiassa - sinä voit tietysti kernaasti pitää.
18. lapatossu16.6.2023 klo 17:57
Joo, pidin sinua jonnena, joka kerskailee, kun vanhat patut ei muka hoksaa.
Mutta mistä siis se ITU mielestäsi tulee? Parturin olen kyllä huomannut partituurin keksittyäni.

Ei se toisaalta haittaakaan, jos ei tule mistään. Vanhojenkin tekijöiden piiloissa on joskus tulkinnanvaraa.
19. matts16.6.2023 klo 18:37
no lainataan vaikka kielosta: "Siinä puheessa on itua, järkeä, ajatusta, ideaa."
20. lapatossu16.6.2023 klo 18:39
Totta! Tuota merkitystä sanalle ITU en muistanutkaan. Erinomainen vihje siis ja perusteellisesti harhauttava.
21. iso S17.6.2023 klo 10:48
Siteeraan mummoani: niinhän minä sanoin vaikka en mitään virkkanutkaan!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *