KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 4.-5.2.2023

11151. IS Viikonloppu 4.-5.2.2023

Ylläpito3.2.2023 klo 15:42
Huomenna Vuokilan ja Lavoniuksen "ainakin kakspuolonen", viimeksihän oli "korkeintaan". Oikeassa laidassa 52-ruutuinen aukio.
2. Kuju4.2.2023 klo 20:03
Reilu puolet tuli täyteen ensimmäisessä parin tunnin sessiossa. Jatketaan huomenna.
3. Joutilas4.2.2023 klo 21:19
Muuten 2½ olisi riittänyt vaikeusasteeksi, mutta runsaahko minulle tietämätön nimistö nosti sen 3- tasolle. Samaan hengenvetoon pitää myöntää, että ilman Googlea tämä olisi ehkä jäänyt osittain ratkaisemattomaksi noiden nimien takia. Kaiken kaikkiaan tämä oli muutoin selkeä ja mukava ratkottava, enkä mistään muusta narisekaan, kuin noista nimistä. Enkä siitäkään moiti laatijaa, vaan omaa tietämättömyyttäni ko. aiheisiin. Ja ratkaisuni jälkeen totean, että kyllä monet nimet olivat jotenkin tuttuja, en vaan tiennyt yhteyttä vihjeisiin. Kiitokset koko porukalle.
4. Elva5.2.2023 klo 00:04
Nautittava ristikko, hieno vihjeitys. Ei ratkennut helpolla, mutta täyteen tuli. On kuitenkin muutamia kohtia, joissa vielä täytyy funtsia tarkkaa yhteyttä vihjeeseen, vaikka ovatkin varmaan oikein.
5. ampukaa_pianisti5.2.2023 klo 09:15
Tuo pii-alkuinen vihje ei tod. avaudu, vaikka ratkaisusana on järkevä???
6. Ylläpito5.2.2023 klo 09:50
Se on siitäkin hyvä vihje, että Google ei (vielä) tuota yhtään tulosta. Kuitenkin selkeä ja ahaa-elämyksen väärti.
7. iso S5.2.2023 klo 11:17
Minulle tämä aukeni ihan kohtuullisesti illalla telkkaria "sivusilmällä kuunnellessa". Pari kertaa helpotin elämääni turvautumalla Googlen apuun. Mitään ei jäänyt hampaankoloon, antaa tulla tätä tasoa lisää.

Jälleen kerran tuli selväksi että vaikeustason määritteleminen täsmällisesti ja yleispätevästi ei ole mahdollista. Monta kertaa 2½ on ollut minulle selvästi vaikeampi, joskus ehkä helpompikin. Päivän vire ratkaisee paljon (no pitää sentään itsekin osallistua) ja tietysti olennaista on se minkä verran ristikko edellyttää sellaista tietoa jota itsellä ei ole. Joskus aukkoja tiedoissa on enemmän, joskus vähemmän.

Kuvituksestakin täydet pisteet molemmille, enkä noilta kahdelta huonoa osaisi odottaakaan. Molemmat valitsisin All Stars -kuvitustapahtumaan, jos sellaisia järjestettäisiin ja minä pääsisin/joutuisin päättämään. Sellainenhan voisi ollakin ihan mielenkiintoinen kisa - kaikille annettaisiin sama sanoitus toteutettavaksi ja arvovaltainen ja asiantuntieva raati (siis yksi tai kaksi raatia...) arvostelisi tulokset. Jos ja kun kuvittaja joutuisi itse kehittämään vihjeet ilman laatijan ohjeita, Lavonius voisi olla kisassa vahvoilla koska laatiminen ei ole hänelle vieras laji.
8. Jaska5.2.2023 klo 12:20
Ei auennut ihan kohtuullisesti omassa 2½-ajassa tietolähteitä käyttämättä. Muisti pelaa aina vaan huonommin. Muutenkin takkuilee. Täyskolmoseksi venähti. Ratkojan fiasko, mutta laatijain suksee. Sanasto verraton, nimistö ei häirinnyt. 4x13-aukion keltainen uutuus miellytti eniten. Harvoista knoppivihjeistä kuusenalainen (hui, jäi ensin toka u pois) erittäin hyvä, nuolellinen huolellisen harkinnan päätteeksi vähemmän hyvä. Kokonaisuus silti splendidi.
9. Kuju5.2.2023 klo 13:34
Melko työlästä oli valmiksi saaminen. Luonnehtisin lähelle kolmosta tasoltaan. PII-alkuinen vihje jäi minullekin kysymysmerkiksi vaikka rakaisusana on ilman muuta oikein.
10. ampukaa_pianisti5.2.2023 klo 15:38
Tulipa tajuamisen jälkeen könkkö olo, mutta onneksi maikkarin huumoriohjelmat ovat muotoa, ettei älyä tarvita.
11. iso S5.2.2023 klo 16:44
Se pii-juttu on sikäli täydellinen vihje, että sen ymmärtää ihan ilman epäilyksiä, mutta vasta kun sen tajuaa! Ei kuulu ympäripyöreisiin vihjeisiin.
12. Kuju5.2.2023 klo 19:49
Ei ole älynväläystä vielä PIISSIKKI antanut.
13. PM5.2.2023 klo 21:53
Pii-alkuinen vihje avautui, kuitenkin vasta kun vastaussana oli jo paperilla. Mainio vihje! Kuten oli kovis kokonaisuudessaankin!

Ratkontani oli mielenkiintoinen matka. Kun vain muutama sana, joista yksi oli poikittain 4x13 - aukion kanssa, oli paperilla, aukio lähtikin avautumaan. Sen jälkeen ajattelin ratkonnan etenevän ripeästi. Mutta niin ei käynyt, tuli taukoja (vaan ei tulitaukoja, niitähän oli intissä aikoinaan useinkin!). Ja taas etenemistä, sitten lopulta tämän "vähin erin tein" (lainaus erään JL:n riimittelystä Norjalaisen villapaidan säkeissä).

Mielenkiintoisia oivalluksia koin etenkin erisnimien avautuessa. Ratkoin apuja käyttämättä ja pääsin päätyyn asti enkä ole faktantarkistuksissakaan löytänyt yhtään virhettä. Annoin itselleni luvan, kahden erisnimen jo ollessa paperilla, niiden tarkistamiseen tietolähteistä ennen kuin jatkoin ratkontaa. Oikein olivat molemmat, kyse oli vihjeiden ´AHABINA´ ja ´MM:N VASTANÄYTTELIJÄNÄKIN´ vastaussanoista.

Vaikeusasteen koin olevan enemmän kuin 2½.
14. Aleksanteri6.2.2023 klo 15:37
Minä pidin (jostain syystä) tästä ristikosta. Kiitokset Ekille mainioista vihjeistä!
15. Pike6.2.2023 klo 15:38
PIISSIKKI oli paras vihje.
16. isoäiti6.2.2023 klo 16:15
Kuju, kiitos! Piissikki-vihje selvisi heti, kun näin sen viestissäsi (12) kirjoitettuna, vaikka sainkin siihen ratkaisun aiemmin.
17. Elva6.2.2023 klo 18:54
Minulle ongelmallisin vihje oli MUOVI LOVI
18. Elva6.2.2023 klo 19:02
Oudosti tekstistäni poistui loppuosa 17. Uusi yritys:

Minulle ongelmallisin vihje oli MUOVI LOVI
19. Elva6.2.2023 klo 19:05
Nyt luovutan! Ei ole ennen minulle tapahtunut että kirjoitusten loppuosa jää pois. Omituista!
20. Matias-Myyrä6.2.2023 klo 19:09
Elva, yritit kai piirtää nuolta. Tällä sivustolla "pienempi kuin" -merkki katkaisee aina viestin lopun.
21. Elva6.2.2023 klo 19:09
Tuli mieleen, voisiko poisto johtua väkäsestä jolla merkkasin vihjeen LOVI-sanan lopussa ollutta nuolta.
22. Elva6.2.2023 klo 19:11
Kiitos Matias-Myyrä vahvistuksesta!
23. Elva6.2.2023 klo 19:22
Siis: ongelmallisin kohta selvisi äsken ankaran pohdinnan tuloksena. Sen sijaan kehuttu PIISSIKKI ratkesi muun ratkonnan yhteydessä, vasen laita oli kylläkin jäänyt viimeiseksi.

Kävin läpi sanaston, eikä epäselvyyksiä löytynyt. Upea ristikko!
24. Jiikoo6.2.2023 klo 19:25
Lehti tarttui kauppareissulta mukaan lauantaina, koviksen kimppuun ehdin sunnuntaiehtoona ja päivyrikello kertoo elettävän jo maanantai-iltaa nyt, kun olen saanut ratkaisusanani postatuksi. Puuttuu ratkaisustani yksi kirjainkin, mutta onneksi se puuttuva ei ole ”strategisesti tärkeä”.

PIISSIKKI-vihjeen ja siitä saatavan ratkaisusanan välisen yhteyden tajuaminen vei luvattoman kauan. Vahinko, ettei sytytysjärjestelmää saa kunnostettua saati uusittua, tällä vanhalla on vain yritettävä tulla toimeen. Yritin kyllä päivällä edes tuulettaa nuppiani pertsailemalla 21 km. Talven saldo 488 km.
25. ”Ei hajua”6.2.2023 klo 20:02
Lainaus: 15. Pike 6.2.2023 klo 15:38
PIISSIKKI oli paras vihje.

Varmasti, sisältyyhän siihen sinulle jokapäiväinen (ja -öinen) läheinen, lämmin kumppani.
26. Justiina6.2.2023 klo 21:17
Piilis, tavis ja kovis ratkottu, kovis vasta kovan pohdinnan jälkeen. Pitäisin enemmän kolmosena tätä, alkuun ei tahtonut päästä ollenkaan. Ainoastaan tuohon 'muovi lovi' nuolineen tullut ratkaisusana jäi käsittämättä!
27. Justiina6.2.2023 klo 22:39
Keksinpä sittenkin, miksi 'muovi lovi' -vihjeestä tulee mikä tulee!
28. happonen7.2.2023 klo 09:49
Eilen illalla vasta ratkoin tämän. Kokonaisuutena hyvät tunnelmat jäi tästä. Ratkonta lähti aika sujuvasti liikkeelle oikeasta reunasta, mutta hidastui pikkuhiljaa vasenta laitaa kohti edetessäni. Muutama kohta sotkeutui kunnolla musteesta, kun laatija sai ratkoja vipuun ja tekstasin pari ihan validin oloista, mutta virheellistä ratkaisusanaa. Nämä ovat aina loppujen lopuksi hyviä juttuja ristikoissa.

Taas kerran miinusta tulee leffatriviasta, jota edusti useampi melkoisen tympeä vihje. Kyllähän nuo Tiedon Valtatieltä äkkiä selvittää, mutta jollain muulla tulokulmalla oleva tietovihje olisi parempi kuin ikivanhojen rainojen kaivelu.

PIISSIKKI oli kyllä aivan loistava vihje. Illalla pääsin siitä melkein jyvälle, mutta ihan en keksinyt jujua. Sitten kävi kuten aiemminkin, eli herätyskellon soitua vielä sängyssä makoillessani tajusin mistä on kyse. Ensimmäinen teoria siitä, että kyseessä olisi kasvikunnan edustaja osoittautui virheelliseksi :D
29. Kuju7.2.2023 klo 20:04
Luulen juuri keksineeni PIISSIKKI -vihjeen idean. On nerokas, mutta varsin hankala etukäteen. Kuuluu sarjaan jälkikäteen keksitty yhteys.
30. Ritu8.2.2023 klo 20:19
Kultin laatimat tavuristikot ovat kyllä aina taattua laatutavaraa. Minä tykkään niistä erityisesti sen vuoksi, että niissä on sopivanlaisesti mietittävä ja ikinä ei tarvitse jäädä miettimään, että olikohan tullut ratkaisusana oikea. Sen vain tietää, kun sen on paikoilleen saanut, että se on siinä. Voi kun iltis antais joskus Kultin hemmotella meitä tavisratkojia kokosivun taviksella.
31. Jaska8.2.2023 klo 20:40
Ritulla huono näkö? Minä saan niistä hyvin selvää nykyiselläkin formaatilla. Kiva rimmaus pääkuvasta viimeksi.
32. Ritu8.2.2023 klo 20:51
Kyllähän niistä toki selvän saa. Mut mielelläni minä noin mukavia taviksia ratkoisin kokosivun kokoisenakin. Ihan silkasta ilosta vaan. Kaikkien juhlapyhien aikaankin on jättiristikoita. Voihan se joskus olla tavuristikkokin isompi.
33. Jaska8.2.2023 klo 21:42
Kyllä, kyllä, kunhan vitsailin. Homma kaatuu kuitenkin siihen, että Kultille ei ainakaan suosiolla maksettaisi kolminkertaista palkkiota. Tuskin hän sitä normaalitaksalla suostuisi tekemään. Eivätkä piiliksen ja kryptiksen ystävät välttämättä ilahtuisi.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *