KESKUSTELUT > RISTIKOT > RATKOJAN OIKEAT VÄLINEET

1021. Ratkojan oikeat välineet

Henry Haapalainen18.8.2004 klo 01:14
Terveyskeskuksissa, parturikampaamoissa ym. löytyy luettavaksi aikakauslehtiä, joissa näyttää olevan yksi yhteinen piirre. Niiden ristikot on ratkottu noin puoleen väliin, aina mustekynällä. Alkoi jopa tuntua, että yksi ja sama henkilö käy niitä joka paikassa täyttelemässä.

Mielestäni ainoat oikeat välineet ovat lyijykynä ja kumi. Mustekynän käyttö johtaa vääränlaiseen ratkontatapaan. Jäädään tuijottamaan vaikeahkoa kohtaa, ja kirjoitetaan sana vasta sitten kun se tuntuu varmasti oikealta.

Kuka tunnustaa olevansa mustekynäratkoja?
2. Sunnuntairatkoja18.8.2004 klo 04:16
Silloin kun minulla on aikaa ratkoa, ratkon usein kuulakärkikynällä, jota myös kuivamustekynäksi kutsutaan. Minä en kylläkään ole se Henryä vainoavai terveyskeskusten lehtien ratkoja, sillä 1) en koskaan tee merkintöjä yhteiseksi viihdykkeeksi tarkoitettuihin lehtiin (joita en omista), en edes niiden ristikoihin, ja 2) minä voin oikein hyvin, joten minä en vietä aikaani terveyskeskuksissa.

Muuten olen sitä mieltä, että kun minä olen lehden maksanut, on sen jälkeen minun asiani millä ja miten ratkon. Ristikot ovat viihdettä, ja eiköhän minulla ole lehden laillisena omistajana oikeus ratkoa sen ristikot välineillä ja tavalla, joka MINUA parhaiten viihdyttää. Minun tapani on minulle oikea tapa - ja muut saavat toki kaikin mokomin noudattaa kukin omaansa. Siihen, soveltuvatko Kirput ainoastaan pyyhkimällä ratkottaviksi, en ota kantaa, sillä mieleenikään ei tulisi haaskata vähiä senttosiani sellaiseen ristikkolehteen, jolle toimitus on etukäteen määritellyt vain yhden sallitun ratkontatavan.

Mutta kun sinä, Henry, nyt kerran olet ottanut ensimmäisen askeleen RATKONTAsääntöjen luomiseksi, niin otapa tarkastelun alle seuraavat ratkontaan vaikuttavat seikat:

1) Kunnollinen ratkonta-alusta/työtaso. Liian moni ihminen ratkoo (esim. parturissa vuoroaan odottaessaan tai junassa) ilman kunnon alustaa: polvensa päällä tai kokonaan ilman tukea, lehteä käpristäen. Tämä johtaa hartioiden jännittämiseen, huonoon ratkontakäsialaan ja jos vaikka mihin tapainturmelukseen. Tulevaan ratkontanormistoon kannattaa kirjata, että ristikoita saa ratkoa vain kunnollisella pöydällä, jonka tukevuus, vähimmäispinta-ala ja korkeus noudattavat yleisiä toimistostandardeja.

2) Kunnollinen valaistus. Liian heikko valaistus johtaa lehden pitämiseen liian lähellä silmiä, eli joko kumaraan asentoon tai - mikä vielä pahempaa - lehden kohottamiseen irti kohdassa 1 määritellystä kunnollisesta ratkonta-alustasta. Ratkontasääntöihin tuleekin sisällyttää normit valaistuksen tehosta ja käytetyn valon aallonpituuksista värivääristymien välttämiseksi. Ekologisista syistä lienee parasta myös julistaa loisteputket ainoiksi sallituiksi ratkontavalonlähteiksi ja julistaa hehkulamput kielletyiksi sekä määritellä sallitut tavat tuottaa sähköä ratkontavalonlähteelle.

3) Vasen-/oikeakätisyys. Koska suomen kieli kirjoitetaan vasemmalta oikealle, on vasenkätisten hankala kirjoittaa hankaamatta samalla kirjoituskäden kämmensyrjällä juuri kirjoitettua tekstiä. Tästä hankaus tuhriii ristikon, mikä vaikeuttaa sen ratkomista. Sääntöihin onkin hyvä kirjata, että ristikoita saa ehdottomasti ratkoa vain oikealla kädellä.

4) Lapset ja muut häriötekijät. Ratkojan keskittymistä haittaavia ympäristötekijöitä on useita, mutta pahimmista päästäneen eroon, kun ratkonta sallitaan vain kotitalouksissa joissa ei ole televisiota, radiota, kasettinauhuria, CD-soitinta, naapureita, lapsia eikä kotieläimiä.

5) Kellonaika. Ihmisen vireystaso vaikuttaa suuresti ratkontatulokseen, joten ratkonta kannattaa sallia vain normaalina työaikana, jolloin suurimman osan ihmisistä vireystaso on korkeimmillaan. Vuoro- ja yötyöntekijöitä, jotka voivat olla tottuneet toisenlaiseen rytmiin, tulee ratkonta kieltää selkeyden vuoksi kokonaan.

Varmasti sinä, HH, keksit säädeltäväksi koko joukon muitakin ratkontaan liittyviä tekijöitä, joita kaavoihinsa kangistuneet tiedemiehetkään eivät hoksaisi. Kun olet normittanut ne kaikki - mikä toivottavasti työllistää sinut pitkäksi aikaa - kirjoita sallitun ratkonnan säännöstösi puhtaaksi ja tee EU-parlamentille kansalaisaloite niiden standardoimisesta. Ehkä jonakin päivänä saamme oikein EU-direktiivin oikeista ja sallituista tavoista ratkoa ristisanatehtäviä.
3. Mustekynä18.8.2004 klo 06:29
MINULLA on mustekynä, MINUN ikioma,MINÄ täytän ,MINUN lehteä.
4. J Takala18.8.2004 klo 08:00
Luulenpa että terveyskeskuksessa tarjolla olevien lehtien ristikot ovat sen verran helppoja, että ne voi ihan huoletta täyttää mustekynällä.

Vaikeissa ristikoissa kannattaa kaikkien käyttää lyijykynää, koska virheitä väkisinkin tulee, jos ei tosiaan kirjoita paikalleen kuin varmoja sanoja. Voihan tuo vain varmojen sanojen paikalleen kirjoittaminen olla jollekin jonkinlainen harjoitusmenetelmä varsinkin nyt SM-ratkonnan lähestyessä. Tosin nythän on vasta peruskuntokausi käynnissä.
5. iso S18.8.2004 klo 08:24
Niin kauan minä ratkon ristikoita
kuin järkeni valo kestää.
Välineeni on kuulakärkikynä
eikä Henryt voi sitä estää...

Keskeneräiset ristikot voivat johtua osaamisen puutteesta, mutta todennäköisemmin siitä, että ratkoja on päässyt lääkärin, parturin tai muun vastaavan käsittelyyn. Muut eivät jatka, koska toisen aloittaman ristikon täyttäminen on suunnilleen yhtä houkuttelevaa kuin toisen aloittaman purukumin jauhamisen jatkaminen. Tämä ei perustu tietoon, vaan olettamukseen. Olettamus ei koske niitä tapauksia, missä visaisten ystävä jättää mielellään rutiinityön muiden tehtäväksi ja hoitaa mieluiten vain kinkkiset kohdat. Silloinkin pitänee kahden ehdon toteutua:
- alustava ratkoja on luotettava eli tekee oikein sen minkä tekee
- ristikko on vihjeytykseltään epätasainen eli helppojen joukossa on muutamia vaikeita.

Odotustilanteessa ratkominen tapahtuu käytettävissä olevista välineistä mieluisimmalla. Terveyskeskuksessa saattaa olla kynä saatavilla talon puolesta kaavakkeiden täyttämistä varten ja silloin se on luultavasti kuivamustekynä. Lapsia varten voi olla värikyniä. Parturissa tuskin on kyniä tarjolla, joten mahdollisen ratkojan pitää käyttää omaansa. Valinnan mahdollisuus on siis useimmiten oman välineistön varassa.

Käsiä ylös: kuinka moni kanniskelee mukanaan lyijykynää ja kumia? Enpä monta kättä näe. No ei ihmekään näin nettikyselyssä. Kuinka monella kulkee mukana kuulakynä? Oletettavasti useampia käsiä nousi.

Jos valaistusolosuhteet ja paperin laatu ovat suotuisat, on lyijykynänkin jälki nähtävissä, vaikka vanhat tihrusilmät eivät olekaan parasta A-luokkaa. Yleensä kuulakynän jälki näkyy kuitenkin paremmin. Huomattakoon, että kaikilla kynätyypeillä voi kirjoittaa väärän ratkaisusanan ja jäädä jumiin, jos uskoo siihen kuin vuoreen. Silloin ei kumista ole hyötyä, kun ei hoksaa tehneensä virheen.

Kuulakynälläkin voi luonnostella epävarman sanan kevyesti painamalla. Sen tai kunnolla painaen kirjoitetun sanan pystyy kertaalleen korjaamaan ylikirjoittamalla riittävän selkeästi, ainakin omaan käyttöön. Jopa kaksi tai kolme korjausta onnistuu niin että omasta tuherruksestaan saa selvää. Muiden ei tarvitsekaan ymmärtää, jos ja kun ratkominen on viihdettä eikä ole aikomustakaan lähettää.

Unohtaa ei sovi kissanhännänkohotustehoakaan. Jos ratkomisella on silminnäkijöitä, niin kuulakynällä ratkoja vaikuttaa pätevämmältä ja kyvyistään varmemmalta kuin lyijykynäratkoja.
6. Floora18.8.2004 klo 08:31
Käsi nousee täällä!

Ratkon vain ja ainoastaan lyijykynällä. Kynä ja kumi myös kulkevat aina mukanani, sopiipa laukkuuni myös aika nivaska ristikoita.

Onni on iso käsilaukku!
7. Egon18.8.2004 klo 08:55
Eivätkö ne ratkojan oikeat välineet olekaan kuivamustekynä, pesonen, nykänen, ristisanakirja ja Atlas maailmankartasto?? d:-{D

Minulla ne ovat lyijykynä, kumi ja aikaa!
8. iso S18.8.2004 klo 09:10
Olin henkisesti varautunut käsilaukulla lyömiseen niin että en ole täysin Floorasta järkyttynyt. Paatuneilla ratkojilla on tietenkin jatkuva valmiustila ja sellainen varustus mikä miellyttää. Useat odotushuoneratkojat kuitenkin lienevät satunnaisempia harrastajia. Floora ei varmaan jätä puolikkaita jälkeensä kun on kokonaan omat eväät.

Sallin jyrkästi itse kullekin sen ratkomisvälineen mikä tuntuu parhaalta. En yritä käännyttää muita kuularuisku-uskovaisiksi. Minua ei haittaa vaikka joku ratkoisi vesiväreillä.

Minulla on takin taskussa sekä auton ovikaukalossa lyijytäytekynä (0.7 mm, puolen millin lyijy ei kestä vasurin käsissä) ja kumi siltä varalta että tulee joku luppoaika minkä voi käyttää laatimiseen. Sitä en tee kuulapelillä!
9. Tyttö18.8.2004 klo 10:14
Useimmat aikakauslehdet on painettu sellaiselle paperille, että niiden ristikoita on turha yrittääkään lyijykynällä ja kumilla ratkoa: jos vaikka lyijykynän jälki paperiin tarttuisikin - ei sitä saa kumilla pois muuten kuin suttaamalla koko ympäristön!

Sitä paitsi minusta on jännittävää käyttää kuulakynää. On pidettävä impulssit kurissa! Ja siinä samalla saa keskittymiskykykin harjoitusta, se on varmaankin myös dementian ennaltaehkäisyä, kun yrittää pitää mielessä monta eri ratkaisuvaihtoehtoa yhtaikaa.
10. jupejus18.8.2004 klo 10:51
Käytän lyijykynää, koska muutoin jos kuivamustekynällä täyttelisin ristikoita, niin omatuntoni soimaisi minua tuhlaamisesta.
11. Jukkis18.8.2004 klo 11:15
Aivot pinnistelivät kovasti kun yritin ymmärtää tuon jupejuksen (jupejusin? jupejus'n? jupejussin?) virkkeen. Päädyin siihen, että hän kumittaa ristikon tyhjäksi saatuaan sen täyteen, jolloin muutkin voivat täyttää saman ristikon. Mitä teet talteen keräämilläsi kumitusjätteellä?
12. Yks-nolla18.8.2004 klo 11:40
Nollaseiskan (0.7 mm) lyijytäytekynä ja tuon kiiltävän paperin takia pehmeää B-lyijyä, (HB näkyy liian himmeänä). Kynämallinen kumi, kun lyijytäytekynän oma kumi on kumitettu jo olemattomiin. Näillä pärjää.
13. annairam18.8.2004 klo 11:55
Joskus takavuosina täytin ristikoita kuivamustekynällä. Liityttyäni Sanaseppoihin ja saatuani ensimmäisen Sanaseppo-lehden totesin, että ylpeys käy lankeemuksen edellä! Kannatan siis lämpimästi lyijykynää.
14. Henry Haapalainen18.8.2004 klo 12:01
Kun joku lehti tilaa Kirppu Ristikoilta ristikon, ensimmäinen kysymykseni on, mitä painopaperia lehdessä käytetään. Jos käytetään kiiltäväpintaista paperia, kauppoja ei synny. Ei syntyisi edes lisämaksusta.
Kun asiakas ostaa lehden, hänellä on oikeus sutata sen ristikkosivu millä hyvänsä välineillä. Ristikkolehti ei voi valita asiakkaitaan kuten ravintolan portsari. Jos joku keino olisi, varmaan sitä käyttäisin. Miksi tarjota helmiä sioille?
Eivät kaikki musteihmisetkään sentään lättiin kuulu. Monet tutkivat ristikon ensin päällisin puolin ja päättävät tarvittavista välineistä vasta sitten. Jos lopputulos on hyvä ja ristikko kohtalaisen siististi ratkottu, ei "väärästä" välineestäkään ole haittaa.
15. hra4718.8.2004 klo 12:55
Itse käytän 3B - 4B kovuisia lyijykyniä. Jälki näkyy kiiltäväpintaisessakin lehdessä.
Mattapintaisissa ja ohutlehtisissä julkaisuissa kynä ei tee syviä uria ja on siten helppo kumittaa.
Alustana käytän lipastosta ottamaani laatikon vaneripohjaa.

Jos joku ratkonnoissa käyttää tussia ta kuulakärkikynää, on hän tavattoman itsevarma, tai täysin utami.
16. IiKoo18.8.2004 klo 14:00
Lyijykynä on ainoa oikea väline. Niissäkin tosin on eroja. Itse suosin mm. kahden erivärisen laivayhtiön käyttämiä mainoskyniä. Niissä on varsin iso kumi toisessa päässä, jos tulee kirotusvihreitä. Lisäksi taitavat olla 0,7 mm:n lyijyllä ja sopivan pehmeällä. Sosialisoin niitä aina itselleni, kun vaan on mahdollisuus siiihen.

Liian kova kynä on ihan toivoton. Yrittäkääs vaikka täyttää viikonvaihteen Iltiksen ristikoita liian kovalla lyijykynällä.
17. MM18.8.2004 klo 14:31
Pojankloppina syytin tylsiä talttoja kun puutyönopettajani tuli ihmettelemään surkeaa tikkuista tekelettäni sorvin ääressä.
-Ei se vehkeistä ole kiinni, jos hommat osaa!, sanoi ope ja sieppasi seinältä ison kirveen ja sorvasi sillä parissa minuutissa kapulastani komean kynttilänjalan.
18. terok18.8.2004 klo 16:35
Tuo MM:n viimeinen virke synnyttää jostain syystä mielikuvan aivan erityisen kiihkofeministisestä opettajasta.

Kynäasioissa olen Tytön kanssa samoilla linjoilla, lyijykynää käyttävä jättää itselleen ratkonnassa takaportin, jolloin ristikon voi ratkoa puolihuolimattomasti. Mustekynää käyttäessä on ajateltava useampia sanoja eteenpäin.
19. Matti18.8.2004 klo 19:02
Ratkon aina kuulakärkikynällä. Kun menee väärin, suttaan päälle. Toinenkin korjaus ruutuun vielä onnistuu. Jos kolmatta tarvittaisiin, taitaa ristikko olla minulle liian vaikea.

Varmaankin käytän vääriä välineitä. Mutta olen tehnyt sitä jo niin monta vuosikymmentä, että en suostu enää muuttamaan tyyliäni.

No, Kuuskajaskarissahan se jo todettiin, että kesäpäivien oikea varustus on paljon kyniä ja kumeja.
20. lp18.8.2004 klo 19:18
Olen myös kuulakärkikynäratkoja(lienen sitten utami tai mikä tahansa). Aiemmin korjasin korjauskynällä., nyt on käytössä "ristikkokynä"= kuivamustekynä jonka päässä on kumi ja se poistaa juuri sen kynän jäljen mutta ei tavallisen kuivamustekynän. Jälki on hyvä ja näkyy kaikenlaisessa paperissa. Jos saa kertoa on kynän merkki eraser.max MED, mutta kaupassa se esiteltiin ristikkokynänä. Kokeilkaapa.
21. lp18.8.2004 klo 19:18
Olen myös kuulakärkikynäratkoja(lienen sitten utami tai mikä tahansa). Aiemmin korjasin korjauskynällä., nyt on käytössä "ristikkokynä"= kuivamustekynä jonka päässä on kumi ja se poistaa juuri sen kynän jäljen mutta ei tavallisen kuivamustekynän. Jälki on hyvä ja näkyy kaikenlaisessa paperissa. Jos saa kertoa on kynän merkki eraser.max MED, mutta kaupassa se esiteltiin ristikkokynänä. Kokeilkaapa.
22. lp18.8.2004 klo 19:29
kun toisella silmällä katsoo kisoja, sormet näppäilevät liikaa, sorry
23. Matti18.8.2004 klo 19:44
lp, mainio vinkki. Haen omani jo huomenna.
24. Marianna18.8.2004 klo 21:08
"Ristikkokynää" minäkin käytän, useimmiten. Helpoksi tunnistettavaan ristikkoon käy nyt mikä tahansa käteen osunut kynä, ainakin kun sanomalehtipaperiinkaan ei lyijykynä tee oikein kivaa jälkeä enkä lähetä ratkomuksiani eteenpäin; hyvä että itse saan kirjaimistani selvää jälkikäteen.

Ristikkokynät ostin Akateemisesta. Huono puoli niissä on se,että jälki ei sitten myöhemmin niin vaan irtoakaan, vaan epävarmat ruudut on parasta kumittaa ajoissa. Kumi on sitä paitsi aika pieni ja kovakouraisessa käsittelyssä katkeaa.
25. Kravattimies19.8.2004 klo 05:10
Vanha juttu, mutta Clinton ei käytä kumia...

http://www.crosswordtournament.com/articles/inq031 697.htm

... Clinton is an ace crossword solver who can polish off the New York Times Sunday puzzle in about 20 minutes - in ink, with no mistakes).

So here's Brit Hume conferring with Bill Clinton on a clue in my first crossword book in a plane somewhere over Bosnia - and one of the White House staff photographers takes a picture.

And Brit says to me on the phone, "Would you like a copy?"

I can't remember what I said exactly, but I think half of it was "Holy." I hung up the phone a little dazed.

Then I walked back into the living room to continue watching the video I'd rented, which was - no kidding - The American President.
26. mats19.8.2004 klo 07:33
takaisin otsikkoon.
mielestäni ratkojan oikeat välineet ovat aivot.
27. Kravattimies19.8.2004 klo 08:51
>Mielestäni ainoat oikeat välineet ovat lyijykynä ja kumi.

Unohtui suomennos, että Clinton käyttää mustekynää.
28. tjn19.8.2004 klo 09:31
Tämä ei liity mitenkään ristikkoihin, mutta koska mielenkiintoista välinekirjoa on täällä esitelty, kysyn avun toivossa.

Piirtelen tarkkoja viivoja kovalla kynällä muoville, ja joudun niitä joskus kummailemaan. Paras kumi tähän asti on ollut tämä konekirjoituksesta tuttu kynänmallinen kumi, jonka saa terottaa kynänterottimessa haluamansa teräväksi.Se pyyhkii hyvin ja terävällä kumilla pääsee ahtaisiinkin paikkoihin.

Uutta kun lähdin ostelemaan, mistään en löytänyt.

Tietääkö joku, missä näitä myydään? Vai onko tilalle tullut jotakin uutta?
29. Bert20.8.2004 klo 07:55
Tsekkaa www.mustekala.com > kynät ja pientarvikkeet > pyyhekumit.
30. mats20.8.2004 klo 08:01
kysy TEMPERAsta
31. iso S18.3.2023 klo 16:13
Säikeessä 11184. IS Viikonloppu 11.-12.3.2023 keskustelu ajautui otsikon aiheesta sivuun, eikä vähiten minusta johtuen. Ratkontavälineurheilusta keskustelu olisi pitänyt siirtää tuoreeltaan uuteen säikeeseen tai johonkin sopivaan vanhaan. Sopivasti tämmöinen on keksitty jo silloin kun sivusto oli vasta konttausiässä, ei vielä puoltatoista vuotta. Koska kukaan muu ei ole korjannut syntejäni niin tästä lähtee.

Lainaus: 14. iso S 13.3.2023 klo 10:18
Pari (minusta) mielenkiintoista huomiota, jotka tätä ratkoessa vahvistivat aiempia kokemuksia. Kovista ratkoessa tulee vähemmän käyttöä päällekirjoittamiselle (lyijykynä ja kumi ovat välineitä joita aion tänä vuonna käyttää vain yhtenä päivänä) kuin pehmiksissä. Pehmiksissä kynä liikkuu nopeammin kuin ajatus, jolloin esimerkiksi viisikirjaimiseksi ratkaisuksi vihjeeseen "pihi" on tarjolla ainakin neljä hyvää vaihtoehtoa: itara, nuuka, saita ja Roope. Niistä sitten sen kummemmin miettimättä sutaisee ensin mieleen tulevan ja luultavasti valitsee väärän. Koviksessa oikea ratkaisu tuntuu heti keksiessä ainoalta mahdolliselta ja jos ei tunnu, niin sitten kannattaa odottaa ennen kirjoittamista että saa uskottavaa vahvistusta vähintään yhdestä risteävästä. Tässä piti vaihtaa kaksi kirjainta.
32. iso S18.3.2023 klo 16:15
Lainaus: 15. Justiina 13.3.2023 klo 11:47
Iso S, samaa mieltä siitä, että "koviksessa oikea ratkaisu tuntuu heti keksiessä ainoalta mahdolliselta", mutta tiesittekö, että on ihania kuulakärkikyniä, joissa on pyyhekumi päässä. Ei tarvitse lyijykynien kanssa täytellä. Pyyhittävän kuulakärkikynän jälki on hyvä, ja niitä saa erivärisinä. Suosittelen!
33. iso S18.3.2023 klo 16:21
Lainaus: 18. iso S 13.3.2023 klo 16:40
[Pyyhittävistä kuulakärkikynistä on kyllä kokemuksia, muistaakseni sekä Papermate että Pilot Frixion ovat käyneet kädessä ja toimiviksi todettu. Jostakin syystä ovat kuitenkin jääneet hankintalistalta pois. Hinta ei voi olla syynä - Prisman verkkokauppa myy Papermatea neljän kappaleen pakkauksessa hintaan 7,95. Jäljen liiallinen paksuuskaan ei voi olla este, Pilot on saatavissa paksuudella 0,5 ja 0,7 hintaan 3,80/3,90 kappale. Nykyisin käytössä on useimmiten Jetstream 0,7, jossa on mukavan pehmeä varsi ja suht liukas toiminta. Pyyhittävyydelle ei ole erityistä tarvetta kun yritän välttää virheitä enkä lähetä ratkaisuja. Silloin satunnaiset hölmöilyt voi hoitaa kirjoittamalla päälle ja hölmöilyn toistamisetkin hoituvat kirjoittamalla uudelleen, ankarammalla otteella. Riittää kun ratkonnan ajan saan itse tekstistä selvää. Täytetty ristikko on käytetty ristikko, en kehystä niitä seinälle ripustettavaksi!

Sinänsä on hyvä ajoittain muistaa tuollaisten kynien olemassaolosta. Kaikki eivät tiedä, jolloin myyntimäärät jäävät vähäisiksi. Silloin on vaara että tuotteen valmistus loppuu kannattamattomana ja halukkaiden käyttäjien pitää siirtyä lyijyyn. Jos olisin lukenut tuon muutama tunti sitten niin olisin voinut katsastaa Prisman live-tarjonnan. Kotiseudulla sellaista puotia ei ole. Nyt satun olemaan Suomen suurimman pääkaupungin pahamaineisella reuna-alueella ja pari tuntia sitten kävin noin 4 kilometrin päässä sijaitsevassa maatiaispojan päätä pyörryttävässä marketissa evästä hankkimassa. Kynäpaketin olisi voinut samalla ostaa ihan kannatuksen vuoksi, jos eivät ole pelkkää tilaustavaraa.

Kun nyt kynien mainosmieheksi rupesin niin annan yksin häpein negatiivista palautetta. 1970-luvulla luottomerkkini oli Ballograf ja suosikkimallini sellainen taskussa kätevästi kulkeva keskisormen mittainen nysäversio. Siihen sopivia säiliöitä ei valitettavasti enää saa ainakaan lähimmästä Suomalaisesta kirjakaupasta. Lisäksi tuntuu siltä että laatu ei ole entisen veroinen. Hankin kymmenkunta vuotta sitten normaalimittaisen ja kertaalleen uuden säiliön, mutta jotenkin tahmean tuntuista oli toiminta. Nyt se on ollut pitkään lepovuorossa.]
34. iso S18.3.2023 klo 16:23
Lainaus: 20. Funny 13.3.2023 klo 16:53
Ei Ballograf niin ihmeellisen hyvä kynä ollut. Välillä se levitti suuria balloja paperille.

Vielä toinen juttu, minulle ei ole selvinnyt tuo lyijykynän vastustamisen idea. Minä ainakaan en tykkää sotkuista, joskus haittaa ratkontaa, jos tulkitsen väärin jonkun kirjoittamani kirjaimen.
35. iso S18.3.2023 klo 16:24
Lainaus: 21. Ritu 13.3.2023 klo 20:13
Minulla on hankittuna pari oikein ristikkokynän nimellä myytyä kynää, joiden kirjoitusjäljen voi poistaa kynän päässä olevalla pyyhkimellä. Paksuus 0,7 mm. Sen valmistuttaja on SAJP. Huvittavinta itselleni on ollut se, että kumituksen jälkeen tulee joka kerta tehtyä kädellä sellainen pakkoliike, että putsaa kumin putua pois paperilta. Tuosta kynän päässä olevasta kumista ei kuitenkaan sellaista synny.
36. iso S18.3.2023 klo 16:25
Lainaus: 22. Justiina 13.3.2023 klo 23:01
Funny; pyyhittävällä kuulakärkikynällä juuri ei tulekaan sotkua! Mutta sama pakkoliike tosiaan itselläni kuin Ritulla! Ja nyt kun iso S toi esille noita tuotemerkkejä (itse en ensin tohtinut) niin itse oon tykästynyt näihin Pilot Frixioneihin, tarvii vain yhden kynän ja siihen voi ostaa täyttösäiliöitä niinkuin muinoin noihin Ballografeihin.
37. iso S18.3.2023 klo 16:26
Lainaus: 23. Funny 13.3.2023 klo 23:49
Selvä se, hankkisin varmaan tuollaisen pyyhittävän kuulakärkikynän, jos olisi pakko ratkoa mustekynällä.
38. iso S18.3.2023 klo 16:28
Lainaus: 24. iso S 14.3.2023 klo 11:25

En minä lyijykyniä ole kieltämässä, itsekin käytin silloin kun vielä laadin. Asioissa on kaksi päätä ja makkarassa hyvät ja huonot puolet, vai miten se nyt menee. Perinteisessä lyijykynässä on se huono puoli että sitä pitää teroittaa, jolloin kirjoitusjälki vaihtelee sen mukaan onko kärki juuri teroitettu vai käytössä pyöristynyt. Vaiheen mukaan vaihtelevan eron huomaa ehkä vasenkätinen paremmin. Oikeakätinen vetää terää, vasenkätinen työntää, paitsi jos kirjoittaa sillä tavalla käsi ihmeellisellä kiemuralla kuten jotkut vasurit tekevät. Luultavasti oikeiden mustekynien pakottamana opittu tapa. Lyijytätekynässä on vastaava liikesuunnasta johtuva ilmiö, vasurilla lyijy katkeaa luullakseni helpommin kuin oikeakätisellä. Tämän estämiseksi terä täytyy pitää lyhyenä ja siksi sitä pitää syöttää usein. Jo 50 vuodessa siitä kertyy useita minuutteja hukattua ratkaisuaikaa! Lisäksi katkeamaan päässyt lyijy raapii hetken aikaa ikävästi. 0,5 on aivan liian hento raavaan ex-konttoristin käteen, 0,7 menettelee, 0,9 tekee liian paksua jälkeä. Joissakin paperilaaduissa, joissakin valaistusolosuhteissa lyijykynän jälki kiiltelee ikävästi. Kuivamustekynä toimii kuin norsu kostealla hiekalla, tekee selvää jälkeä. Vaimo ratkoo paljon sudokuja, yleensä lyijykynällä ja valitteli juuri tätä näkyvyysongelmaa. Tyytyväisyys lisääntyi kun jätettiin normaalikovuus HB omaan arvoonsa ja otettiin käyttöön pehmeämpi B.

Kuten sanottu, minulle sopii kuivamusteella ratkominen, kun en lähetä ratkaisuja ja saan mahdollisista päällekirjoituksista vaivatta selvää. Siinä on sekin hyvä puoli, että jos kesken ratkonnan joutuu allekirjoittamaan jonkin asiakirjan tai antamaan nimikirjoituksen ihailijalle (sitä odotellessa), niin ei tarvitse tuhlata aikaa kynän vaihtamiseen.
39. iso S18.3.2023 klo 16:29
Lainaus: 25. Funny 14.3.2023 klo 12:12
No niin, tuohan selittää koko jutun.

Tai ainakin melkein. Teroitin juuri neljä lyijykynää, ratkon niillä pitkään. Minusta lyijytäytekynät ovat hankalampia. Mutta johan siinä käsi kramppaa, jos vain kirjoittaa. Teroittaminen on ikään kuin taukovoimistelua. Hesarin tai Iltiksen ristikoiden kanssa lyijykynä tosin ei ole kovin hyvä, kun paperi on niin kaukana valkoisesta, ja aika ohutta ja haurasta. Ristikkolehtien ja tulosteiden kanssa on hauskempi operoida, silmien kannaltakin, kun valkoinen on valkoista ja musta mustaa.

Kiiltävän paperin kanssa on tietysti myös ongelmia. 2B-kynä löytyy Suomen Kuvalehteä varten. Tosin digilehteen se ei käy, sellaisen sain viimeksi lahjalehtenä. Ja tallensin sitten lehden arkistosta viiden vuoden ristikot. Jos ristikkopula yllättää, sieltä sitten tulostelen. Ei tosin näköpiirissä semmoinen. (Olisin saanut toisenkin kuukauden ilmaiseksi, mutta en mennyt lankaan, tilaus olisi jatkunut sitten maksullisena.)
40. iso S18.3.2023 klo 16:31
Lainaus: 26. Ritu 14.3.2023 klo 13:07
Sain kerran erään yrityksen taholta valtaisan määrän lyijykyniä. Niillä kynittäisi jo pienen kyläpahasen. Minulla ei ole mitään lyijykynää vastaan. Mutta sitä vastaan on, että irrallinen pyyhekumi on aina hukassa. Ei tarvi käydä kuin kupillinen kahvia hakemassa, niin sillä aikaa on kuin maa olis nielaissut kumin. Nyt pitäisi kehittää kaulaan roikkuva pyyhekuminpidike. Kumi pysyisi tallella ja olisi koko ajan käyttövalmiina.
Tämän koviksen ratkoin lyijykynällä. Aamulla kovan puurtamisen jälkeen sain viimeisenkin ratkeamattomana pitämäni alakulman ratkottua.
41. iso S18.3.2023 klo 16:32
Lainaus: 27. Funny 14.3.2023 klo 14:04
Taannoin keksin nerokkaan keinon kadonneen pyyhekumin varalle. Ostin pakkauksen, jossa on kaksi pitkää kumia. Leikkasin ne ne kahtia, jolloin sain neljä. Nyt niitä on hieman hajasijoitettuina useassa työskentelypaikassa, eikä juuri koskaan tarvitse pyyhekumia kaukaa hakea. Lukulasien ja saksien sekä joidenkin muiden tarvekapineiden kanssa on myös toimiva ratkaisu, että niitä löytyy useammasta paikasta.
42. iso S18.3.2023 klo 16:33
Lainaus: 28. Joutilas 14.3.2023 klo 14:30
Minullepa ei sovi kuivamustekynä, eikä Pilot FriXion, koska ratkon (minulle) ainoassa oikeassa asennossa; selin makuulla säätösängyn pääty sopivasti kohotettuna. Kaikki mustekynät lopettavat hetken kuluttua musteen ulostamisen, enkä osaa pitää kynää ja kättä siten, että kynä pysyisi tarpeeksi pystyssä ulostamisen mahdollistamiseksi.
Käytän lyijytäytekynää Pentel Twist Erase 0,9 HB, mistä ei lyijy katkeile, eikä tarvitse teroittaa. Kumi tulee kätevästi esiin kynän yläosaa kiertämällä. Lyijyn lisäksi myös kynään sopivia kumeja on myytävänä. Kynästä saa tukevan ja mukavasti käteen sopivan otteen ja jälkikin on minun tarpeisiini kelvollinen.
Kauan eläköön ihmisten erilaisuus ja kynien käyttötottumukset! :)
43. iso S18.3.2023 klo 16:34
Lainaus: 29. Funny 14.3.2023 klo 15:25
Hassu juttu, taannoin ratkoin ainakin yhden SK-ristikon mustekynällä samantapaisessa asennossa kuin Joutilas. (En ratko pöydän ääressä juuri koskaan.) En muista musteen kanssa olleen mitään ongelmaa, kynä oli sattumalta käteen osunut Letraset-piirustuskynä.
44. iso S18.3.2023 klo 16:35
Lainaus: 30. Jiikoo 14.3.2023 klo 17:19
Saan kiittää ammattiyhdistystoimintaa ja siihen liittyvää korruptiota siitä, ettei minulla ole tullut puutetta ratkontakynistä. Itse katkaisin oman jäsenyyteni tarpeettomana jo nelisenkymmentä vuotta sitten, mutta parempi puoliskoni oli sillä saralla aktiivinen minunkin edestäni ja kantoi kokousreissuiltaan kotiin 0,5 mm:n lyijytäytekyniä. Niistä voi lukea tekstejä Viking Line, Viking Conference, STTK, Pardia jne. Useimmissa on integroituna kumikin. Kokemukseni mukaan valkoinen kumi mustuu käytettäessä ja alkaa tehdä suttua, mutta musta toimii siistimmin. Joissakin on vielä jäljellä alkuperäistä ”lyijyäkin” (grafiitti- vaan ei graffitipitoista jotakin), mutta on minulla vielä vajaa paketti HB-kovuustason Pilot NEO-XS -täytteitäkin (Ø 0,5 mm) jos tiukka paikka tulee. Paketin olen ostanut ihan oman yritykseni piikkiin 30+ vuotta sitten. Näillä eväillä töhritään täyteen vielä monta ristikkoa, jos pää ja ahteri ottavat kestääkseen.
45. iso S18.3.2023 klo 16:36
Lainaus: 31. Funny 14.3.2023 klo 17:45
Musta kumi ei levitä suttua? Kuulostaa yhtä nerokkaalta kuin se, kun eräs bussiyhtiö alkoi käyttää ruskeanharmaita istuimia. Niissä lika ei näy helposti, joten ei tarvitse puhdistaa usein.

Jostain syystä minun valkoiset kumini pysyvät yleensä puhtaina. Harvoin ilmestyvät sutut hankaan pois jonnekin muualle kuin ristikkoon. Mutta tiesittekö, että kumeissa on eroja? Jotkut ovat pehmeämpiä, toiset kovempia. Taiteilijoille on pakkauksia, joissa on eri laatuja. Siis edelleen on kyse pyyhekumeista.
46. iso S18.3.2023 klo 16:36
Lainaus: 32. iso S 14.3.2023 klo 19:10
Wikipediasta: "Avaruuskynä on kynä, jossa on paineistettu säiliö ja siksi sillä voi kirjoittaa painovoiman vaikuttamatta olipa kynä missä asennossa tahansa. Avaruuskynällä voi kirjoittaa myös –50 °C pakkasessa, veden alla sekä kiiltävälle pinnalle.

Avaruuskynän kehitti Fisher Pen Companyn Paul C. Fisher 1960-luvun puolivälissä. Tätä ennen avaruudessa käytettiin lyijykyniä, lyijytäytekyniä (Gemini-lennoista lähtien), tussikyniä (Apollo-lennot) ja rasvakyniä (kosmonautit). Lyijykynien katkeava kärki ja grafiittipöly aiheuttaa kuitenkin vaaratilanteita avaruusaluksessa (grafiittipöly johtaa sähköä). Nykyään sekä kosmonautit että astronautit (vuodesta 1967) käyttävät avaruuskyniä. Avaruuslentäjät käyttävät myös kuulakärkikyniä avaruudessa."

Eivät ole ihan Bic-hinnoissa. Hakusanalla avaruuskynä löytyy myyjiä. Esimerkiksi netrauta.fi:
https://www.netrauta.fi/avaruuskyna-fisher-space-p en-silver-backpacker
hinta 39,50 plus toimituskulut. Kovasti kehuvat:

Tämä avaruuskynä kirjoittaa veden alla, ylösalaisin, missä tahansa kulmassa, äärimmäisissä lämpötiloissa (-35° C - 121° C), rasvan yli ja 3 kertaa pitempään kuin keskivertokynä. Sen salaisuus on suljettu ja paineistettu mustesäiliö. Fisher Space Pen on valmistettu USA:ssa tiukkoja ympäristönormeja kunnioittaen.

Fisher Space Peniä käytetään yhä miehitetyillä avaruuslennoilla ja valmistaja takaa, että kynä toimii moitteetta kaikissa olosuhteissa niin avaruudessa kuin Maassakin. Fisher Space Peniä käyttävät etsintä- ja pelastusjoukot, lainvalvojat, puolustusvoimat ja jokainen, jolle äärimmäinen luotettavuus on tärkeää. Jokainen Fisher Space Pen kootaan kellontarkasti, testataan käsin ja sillä on rajoittamaton elinikäinen takuu.

https://varuste.net/c5858/avaruuskyn%C3%A4t
tarjoaa Rite in the Rain All Weather Pen -merkkisiä hintaan 23,90. Varasäiliöitä saatavilla, 10,90.

Samaa merkkiä löytyy myös useimmista Suomalaisen Kirjakaupan myymälöistä hintaan 21,90. Nollaa näyttävät vain Helsinki Malmi ja Vantaan lentokenttä.

Siinä passeleita vehkeitä selinmakuulla ratkoville. Myös minulle, vaikka käyttämäni tavalliset ovat toimineet riittävästi. Lähes joka ilta ratkon jonkin aikaa ennen nukahtamista. Kynää enemmän rajoittaa vasen kyynärpää. Sitä alkaa särkeä jos ei tarvitse käyttää järkeä. Siksi iltaviihteeksi sopii paremmin ristikko joka antaa kädelle lepotaukoja.
47. iso S18.3.2023 klo 16:37
Lainaus: 33. Tarja 14.3.2023 klo 19:51
Kai nämä kynäkeskustelut olisi voinut laittaa ihan oman otsikkonsa alle, vai kuinka?
48. iso S18.3.2023 klo 16:38
Lainaus: 34. iso S 14.3.2023 klo 21:55
Ihan varmasti olisi voinut, mutta niin siinä kävi että pienestä alusta se eskaloitui. Minä annoin sivuhuomauksena siemenen, Justiina viritti sytytyslangan ja minä tartuin syöttiin. Muutama muu vähän hairahtui mukaan. Putoushahmon tapaan nostan käden ylös ja menen suihkuun. Olisihan se hyvä että kukin keskustelu käytäisiin asiaa kuvaavan otsikon alla, mutta toisaalta on joskus käytännöllistä vastata siellä missä asia sattuu tulemaan esille. En väitä että tämä oli sellainen tilanne.

Jos joku vaivautuu perustamaan säikeen ja kopiomaan tänne kuulumattomat sinne niin ihan hyvä. Ylläpidolla lienee tähdellisempääkin tekemistä joten talkoovoimille on tilausta. Ylläpito voisi sitten poistaa täältä liiat, jos katsoo aiheelliseksi.Yritän muistaa jatkossa toimia toisin, mutta ei kannata pidättää hengitystä.
49. iso S18.3.2023 klo 16:40
Lainaus: 35. Justiina 14.3.2023 klo 23:14
Niinpä siinä juuri kävi, että yksi asia johti toiseen, niinkuin sanotaan, mutta koviksen ratkonnastahan tässä juuri oli kyse.
50. iso S18.3.2023 klo 17:16
No niin, siirretty on, Ylläpito tehköön mitä tahtoo, toimikoon kuin omiensa kanssa. Useimmat viestit on kopioitu tänne kokonaan, joistakin on jätetty pois sellainen osa joka selkeästi kuuluu otsikkonsa alle.

Kävin torstaina ostamassa kokeeksi Rite in the Rain -avaruuskynän ja pari pyyhkimisen mahdollistavaa Pilot Frixion kynää. Kahden illan kokeilun jälkeen tuntuu siltä että saan halvemmalla paremmin minulle sopivia.

Avaruuskynä kyllä kirjoitti selällään ratkoessa, mutta jotenkin epävarman oloisesti. Jälki oli kovin hentoa ja tuntui siltä että se kirjoitti parempaa jälkeä kun jokaisen kirjaimen kirjoitti kahteen kertaan. Eihän sellainen ole mistään kotoisin! Aamulla pöydällä se toimi paremmin, mutta niinhän toimii tavallinenkin kynä jonka hinta on vain neljäsosa.Erityisen luistava se ei ollut, mutta tahmeampiakin olen tavannut. Kynän pitäisi väitteen mukaan kirjoittaa mihin vain. Haastoin sen kirjoittamalla maitotölkin kylkeen, jossa lienee jokin vahamainen pinnoite. Toimi. Kokeilin tavallisella Jetstreamillä. Toimi. Kokeilin kiiltäväpintaisen ristikkolehden kanteen. Molemmat toimivat. Jetstreamin jälkeä kun hankasi heti sormenpäällä niin osa värjäsi kevyesti sormea, mutta jälki pysyi luettavana.Vaikuttaa siltä että avaruuskynä vaatii hyvin toimiakseen hieman kovemman otteen eikä asento saa ollla kovin viisto. Painamisen tarve tarkoittaa, että printatun ristikon ratkaisemisessa selällään täytyy olla riittävän tukeva taustalevy. Onhan se varmaan hyvä väline olla mukana, jos ajaa auton alle kymmenen metrin syvyiseen veteen eikä pääse turvavöistä irti. Sillä voi kirjoittaa auton kattovuoraukseen viimeisen tahdon ja terveiset tutuille. Jonkun muun kädessä se voi olla ratkaiseva parannus.

Frixion vaikuttaa jotenkin tussimaiselta. 0,7 on minun makuuni turhan paksu, olisi pitänyt ottaa kokeiluun myös 0,5. Kirjoittaminen on hyvin luistavaa. Kiiltävään kanteen kirjoitettu jälki on tuoreeltaan helposti pyyhittävissä sormella. Eri asia sitten miten värin saa sormesta pois. Noin minuutin kuluttua joutuu hankaamaan melko tarmokkaasti, mutta edelleen sormella pyyhkiminen onnistuu.Tavallisella paperilla voi toimia siististi vasurinkin kädessä. Menee vaimolle testiin, voi tykätä. Pyyhkimisen tarve tosin on rajallista, kun sudokussa virhettä ei yleensä huomaa ennen kuin on jatkanut melko pitkälle. Silloin on kätevämpää printata uusi kuin pyyhkiä kaikki. Minulla on koneella lähes 500 kappaleen varasto vaimon kaipaamia multisudokuja. Niitä kun printtaa systemaattisesti niin ei haittaa kun seuraavalla kierroksella monen kuukauden kuluttua tulee sama tehtävä vastaan. Niitä ei normaali ihminen opi ulkoa.
51. Nettailija18.3.2023 klo 17:24
Jos ratkoo aikakausi- tai sanomalehtien ristikoita, sormet riittävät ratkontaan, sillä netti tarjoaa lehdet. Kumeja ja kyniä ei tarvita. Suurta osaa voi ratkoa suoraan näköislehteen ja loput voi ratkoa netissä muulla tavoin. Ristikkolehdistä ei ole nettiversioita, joten niissä kumit ja kynät ovat mielekkäitä.
52. Funny18.3.2023 klo 18:30
Jotkut eivät ilmeisesti muuta haluaisi tehdäkään kuin tuijottaa näyttöä.

Minäkin katselen ruutua vähän liikaa, sentähdenkin haluan ratkoa ristikot paperilla. Istun muutenkin ihan tarpeeksi, sentähden ratkon ristikot yleensä pitkälläni. Siinä harrastan kyllä usein "tablettiratkontaa", se tabletti on taustapahvi, johon kiinnitän klemmareilla ristikkotulosteen.
53. Nettailija19.3.2023 klo 08:56
"Siinä harrastan kyllä usein "tablettiratkontaa", se tabletti on taustapahvi, johon kiinnitän klemmareilla ristikkotulosteen."

Jos tulostaa ristikon, taustapahvi on hyvä idea. Olennaista on se, että ristikolla on kunnon tuki.

Mutta kyllä minäkin välillä ratkon pitkälläni. Vaimo osti kirjatuen. Siinä on kiva pitää mahan päällä tablet-laitetta. Vasemmalla kädellä pitää hieman tukea kirjatukea. Oikean käden saa tuettua vartaloon ja kirjatuen alareunaan. Uskoisin, että ratkonta on näin rennompaa kuin tulostetun ristikon ratkonta taustapahvin kanssa.

Ilman kirjatukeakin homma hoituu varsinkin, jos laitteella on suojakannet. Vasemmalla kädellä voi ottaa kiinni suojakansista ja oikean käden voi tukea pelkästään vartaloon.

Ilman suojakansia vasemmalla kädellä voi tehdä haitallisia toimintoja, joten ilman suojakansia ratkonta ei olisi kivaa.

Sormin on kiva piirrellä (ja kumittaa) kirjaimia, sillä käden saa tuettua vartaloon ja vain yksi sormi on näytön päällä (siirreltäessä ja zoomatessa kaksi). Käsi oikein tuettuna käsi ei rasitu. Kynän käytön ratkonnassa taisin lopettaa toista vuotta sitten. Viime vuonna yhden ristikon ratkoin paperisena kynän kanssa.

Kynää tulee käytettyä vain numeroitujen ruutujen kirjainten muistiin laittamisessa.
54. Funny19.3.2023 klo 11:12
Se nyt vaan on koomista, että ihmiset nykyisin tuijottavat näyttöä joka paikassa. Töissä, kotona, kadulla, bussissa, junassa, lentokoneessa, autolla ajaessa tai jopa fillaroidessa. Onneksi jotain voi tehdä ilman näyttöä, lukea kirjaa tai ratkoa ristikoita. No, kukin taaplatkoon tyylillään.
55. iso S19.3.2023 klo 19:02
"Avaruuskynällä voi kirjoittaa myös –50 °C pakkasessa, veden alla sekä kiiltävälle pinnalle."

Pstillirasian suojana oleva kalvo, mitä materiaalia lienee, voidaan kai tulkita kiiltäväksi pinnaksi. Kyllä, siihenkin voi kirjoittaa, jos kirjoittamiseksi lasketaan se että hinkkaa yhtä kirjainta noin 30 kerrosta eikä sen jälkeen altista tulosta hankaukselle. Yhdellä vedolla ei tule minkäänlaista jälkeä. Tätä ei tarvitse tulkita moitteeksi, koska minulla ei ole erityistä tarvetta kirjoittaa pastilliaskien kääreisiin. Kokeilin vain kun olin saanut sen käsityksen että kynä kirjoittaa mihin vain.

Vaimolla on kirjakaupasta hankittu kirjoitusalusta, jonka lyhyellä sivulla on paperien kiinnittämistä varten nipistin. Siinä on nippu tulostettuja sudokuja ja riittävän jämäkkä tausta. Klemmareita ei tarvita, jos ei aio kirjoittaa vaaka-arkeille. Niiden toinen pää voisi lerpattaa ikävästi. Pystypapereilla painovoima riittää pitämään helman kurissa.
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *