KESKUSTELUT > RISTIKOT > HS 2654

6347. HS 2654

Jylhähalinen19.8.2011 klo 11:47
Hyvää odotettua perjantaiaamupäivää kaikille ratkojille.

Minua ilahduttivat
a) ylin rivi keskellä kellojen vieressä nuoli ja asteen merkki'
b) toiseksi alin rivi 3. sana.

JH
2. anna h19.8.2011 klo 11:57
Hyvää aamupäivää minunkin puolestani. Oikeastaan mikään vihje ei minua erityisemmin sykähdyttänyt, varsin iisi ristikko. Japanin pätkästä lähti liikkeelle, no se oli ihan kiva vihje, ja kahujyvät ja avoinna oleva läppäri, niissä piilokirjaimet, piti googlen avulla etsiä. Mutta mukava aamupäivä tuli taas vietettyä ja nyt voi koko viikonlopun viettää muissa merkeissä.
3. Maria19.8.2011 klo 13:48
kahujyvät oli aivan outo sana,mutta google auttoi!Sanat,jotka ilahdutti,sanoikin jo Jylhähalinen.Jäin kiikkiin vasempaan yläkulmaan,mietin onko SUOMIA verbi vai ihan muuta,se häkkyrä siinä kulmassa on aivan outo!
4. Juha N19.8.2011 klo 17:17
Tosi upeita nuo yhtenäisiin harmaisiin kenttiin väsätyt vaakasuorat ratkaisulauseet tällä kertaa!

Eivätkä pelkästään sen takia, että kaikki sanat ovat 11-kirjaimisia - mikä on saavutus sinänsä. Vaan myös siksi, että lauseiden vokaalit ja konsonantit kommunikoivat naapurilauseiden kanssa maagisen luontevasti.

Kolmesta lauseesta keskimmäinen muodostaa jomman kumman naapurilauseensa kanssa pystysuunnassa miltei pelkkiä vokaali-konsonanttipareja - peräti 32 kappaletta. Diftongeja, pitkiä vokaaleita tai muita kahden vokaalin yhdistelmiä muodostuu puolestaan 7 kappaletta. Loput 5 kappaletta ovat kaksoiskonsonantteja tai muita kahden konsonantin yhdistelmiä: kaikki suomen kielen sanoihin luontuvia.

Niinpä harmaan alueen ratkonta osoittautui poikkeuksellisen antoisaksi. Lauseiden kanssa risteävissä sanoissa ei tällä kertaa ole muita kummallisuuksia kuin yksi vinkuintialainen karttanimi.

Yksi vihje, Tea, on virheellinen.

Vihjeessä NÄIHIN POLIITIKOT ALENTUVAT ihmettelen sanan ALENTUVAT perustetta, mutta ehkä se on valittu vihjeen hupaisaksi muodostuvan sivumerkityksen takia.

Oikealla alhaalla on muuta ristikkoa vaikeampi kenttä, jossa hankaluuden syynä on 3 vaikeasti aukeavaa kuvavihjettä. Meiju-vihjeen alla olevasta kuvasta hahmottaa vasta viime tingassa, mitä yksityiskohtaa pitää katsoa. Wiesel-vihjeen alla oleva kuva ei ole ratkaisusanalleen kaikkein paras (tai ainakaan ratkojaystävällisin) valinta. Ja tietokoneen vasemmalla puolella oleva kuva lakkaa olemasta hämärä vasta kun tietää ratkaisusanan ja löytää sille kuvasta vastineen. Kentän vaikeutta lisää ympäripyöreä sanavihje SUKUNIMI.

Ylävasemmalla IHOKAS-vihjeen oikealla puolella olevan kuvanpuolikkaan tajuavat vain ne, joille HS-ristikot ovat ennestään tuttuja. Sen sijaan ensi kertaa perjantaihesarin ääreen asettuvalta vasen yläkulma jää ratkomatta, oli kokemusta muiden ristikoiden parista miten paljon tahansa.
5. O19.8.2011 klo 17:43
Juha N.
On aina mukava lukea kommenttejasi.
Tämä ristikko oli taattua sekä tuttua Aulis Lehtoa!

Yksi jäi mieleeni mukavana sanana "OKKO".
Oli varmaan muitakin, mutta aamupäivällä täyttämisen
jälkeen pääsin vasta nyt nettiin, eikä muistu muita.

Hyvää viikoloppua!
6. Potter19.8.2011 klo 18:30
Vasen yläkulma oli minulle se viimeinen saareke, mutta eihän se lopuksi tavallista kummempi ollutkaan. Harmaat hauskoja, ja pituudestaan huolimatta kohtuullisia selvittää.
Nettiyhteys simahti jo aamupäivällä, mutta nyt taas pelaa.
7. Maria19.8.2011 klo 18:34
Vasen yläkulma aukesi kun oivalsin rakennuksen puolikkaan,kuva on aika huono!
8. jokha19.8.2011 klo 18:48
nyt nollalta unohtui jo hymiötkin!
9. O19.8.2011 klo 19:09
jokha.
Odotinkin jo tuota. Hyvin tunnen sinut jo.
Olisi hauskaa kuulla yllätyksekseni sinulta joskus ihan
ristikkoon liittyvää.
Taidat kuulua fanijoukkoihin, koska seuraat aina tiiviisti
kirjoituksiani. Moicca.
10. Saara19.8.2011 klo 21:17

"Luonnossa" vihjeeseen sain pystyyn hieman arveluttavan tien - näkyykö muilla eläimiä?

Jos näin on, en oivalla "arilla suuri" vihjeeseen tullutta ratkaisua.
11. farfar19.8.2011 klo 21:31
Saara , älä naura?!Arilla saadaan haettavan sanan kanssa epiteetillä HENKILÖ?!
12. Ehu19.8.2011 klo 21:39
Juha N
En ole mikään sanaseppo mutta heti toi että alkajilta jää vastaamatta vasen yläkulma veti feelikset. Palstahan on siksi että autetaan eikä että nollataan ne jotka yrittävät.
13. O19.8.2011 klo 22:01
Saara.
Olisi hyvä jos mainittaisiin se, että missäpäin ristikkoa!
Kiitos. :)
14. Jaska19.8.2011 klo 22:12
Juha N:n tekstiä rivien välistäkin lukien näen siellä myös sanat "ilman auttamista", siis: ensi kertaa perjantaihesarin ääreen asettuvalta vasen yläkulma jää ratkomatta ilman auttamista. Olen samaa mieltä varauksella "erittäin todennäköisesti."

Näin ollen Ehullakin on HS-ketjussa hyväksytyn tavan mukaan oikeus pyytää lisävihjeitä, vaikka ei edes olisi ensikertalainen.
15. sulo19.8.2011 klo 23:01
Saara
mulla ei näy eläimiä,jos tarkoitat "Luonnossa kohtaa"
16. O19.8.2011 klo 23:56
sulo.
Voisitko mainita missäpäin ristikkoa?
17. Catti20.8.2011 klo 04:35
Muutenkin jo olin pihalla tuon "Arilla suuri" -kohdan kanssa (harmaiden kenttien alkukohdan yläpuolella), mutta farfarin (apu?)kommentti nyrjäytti aivoni lopullisesti :) Apuja siihen siis kaipaan...
Toinen pulma: ylärivin Karvis-kuvasta 4 ruutua vasemmalle ja muutama alas on kuva, josta en saa vähääkään selvää. Onko jollakin vaaleampi painojälki kuvassa?
18. jokha20.8.2011 klo 06:35
Catti.
Epäselvä kuva on minullakin. Olisikohan maantiedettä?
19. tuffa Porist20.8.2011 klo 07:19
Catti
"Vaarilla on SAARI"...
20. apua20.8.2011 klo 07:40
Juha N 19.8.2011 klo 17:17;

Vihjeen Tea mahdollinen ratkaisusana tuntuu tosiaan kovin arvoitukselliselta, se piilokirjain siis. Ehkäpä siinä on virhe, kuten arvelit. Onko kysymyksessä nimi, vai mikä?
21. Viljami20.8.2011 klo 08:06
Sanastoltaan tavanomaista parempi HS-ristikko. Kuten Juha N totesi, nuo harmaita risteävät sanatkin ovat tällä kertaa ihan asiallista tasoa lukuun ottamatta tuota TANSANIAA-limboa.

Muutama nokkela vihje jäi mieleen. Parhaimman AHAA-elämyksen tuotti vasemmassa yläkulmassa, IHOKAS-vihjeen oikella puolella oleva valokuvavihje.
22. Potter20.8.2011 klo 09:15
apua, Tea-vihje on kyllä ihan ok, mutta ei se tavallinen.
23. Sanaton20.8.2011 klo 09:17
Olen muutaman vuoden seurannut tätä keskustelua ja huomannut, että kirjoittajat jakaantuvat karkeasti ottaen kahteen ryhmään: aidosti kunkin ristikon vaikeuksia pohtiviin ja niihin vihjeitä pyytäviin (kuten minäkin) ja sitten omaa erinomaisuuttaan ylistäviin sanaseppoihin. "Helppo ristikko, meni vain 45 minuuttia, hohhoijaa!" Onkohan jälkimmäisen ryhmän kirjoittajilla arjessaan puutteita päteä? Ainakaan he eivät huomaa, millaisen vaikutuksen saavat aikaan vähemmän loistaville ratkojille. On kuitenkin mukavaa, että tällainen palsta on tarjolla, ja siitä on ollut usein ja paljon iloa ja hyötyä!
24. TJV20.8.2011 klo 09:20
Koin peilikuvavaikutuksen tämän ja viimeviikkoisen ristikon
kanssa. Edellisessä viimeisenä ratkesi oikean yläkulman toiseksi ylin kirjain, tässä vasemman vastaava. Googlesta ei
tarvinnut edellisessä varmistaa kuin Osa-vihjeen oletettu
alkukirjain, jälkimmäisessä varmistaa IHOKAS-vihjeen viereinen
kuva.

Jotta ratkaisu varmistui, piti palata alkuperäiseen, kerran pois
pyyhittyyn 7-kirjaimiseen vas. yläkulman ylimpään vaakasanaan. Joitakin vaihtoehtoja sille sinänsä löytyy, kun
piilokirjaimia on kolme. Kuten sanottu, minulla vas. pystyrivin
toiseksi ylin vaati tiettyä pyrkimystä.

[OATA-vihjeen yläpuolella olevasta suttukuvasta tuli mieleeni
jo aiemminkin miettimäni mahdollinen vihjeruutu, jossa suttu
voisi olla raameissa: ratkaisuksi AIHEUTUA.]
25. iso S20.8.2011 klo 10:02
Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden. Ottaminen sen sijaan on helppoa, varsinkin itseensä!

Minusta Juha N:n tarkoituksena ei ollut mollata eikä lannistaa vasta-alkajia. Ennemminkin kyseessä oli lohdutus (ei tarvitse hävetä jos ei onnistu) ja lievä moite laatijalle, tai ainakin kaino toive että aloittelijoita ja konkareita kohdeltaisiin tasapuolisemmin. Nykyisellä tyylillä kokemus auttaa aika paljon, mikä toisaalta on positiivistakin. Harrastuksessa kehittyminen kun on joidenkin mielestä mukavampaa kuin entisellään junnaaminen tai taantuminen.

Aikansa ilmoittajiin voi myös suhtautua loukkaantumatta. Joukossa voi toki olla elvistelijöitä ja totuuden kaunistelijoita, mutta jotkut nyt vaan ovat nopeampia kuin toiset. Jos joku valittaa ristikkoa liian helpoksi kun se ratkesi parissa tunnissa, niin on luonnollista kommentoida jos itse on ratkonut tunnissa. Niin "amatöörit" saavat tietää millainen suoritus on mahdollinen ja mihon voi harjoittelulla pyrkiä, jos on halua päteä nopeana ratkojana.

Juoksevathan jotkut maratonin vähän yli kahdessa tunnissa, jotkut vähän alle kuudessa tunnissa, jotkut keskeyttävät ja jotkut älyävät olla ryhtymättä moiseen hullutukseen. Itse kukin voi parantaa suoritustaan harjoittelemalla, mutta kaikista ei tule olympiavoittajia millään treenimäärällä. Kukaan ei silti ole ihmisenä toista parempi suoritusajan perusteella. Niin että ratkokaa ja antakaa ratkoa, kukin omalla tyylillään ja vauhdillaan.
26. Kari20.8.2011 klo 10:17
Tea on ihan oikin, ei virhettä!
27. tuffa Porist20.8.2011 klo 10:30
Kari
Mun miälestäni siin on virhe: en ainakaan löyr tulokseen
sopivaa sanaa!
28. otv-a20.8.2011 klo 10:38
hauskaa, kun joku (=Juha N) osaa matemaattisesti ruotia ristikkoa. onneksi sen pystyin ratkomaan ilman sen kummempaa ynnäystä.
iso S, viimeinen kappaleesi on taiten sanottu.
29. apua20.8.2011 klo 10:44
tuffa Porist klo 10:30;

/1/ Enpä ole minäkään vielä löytänyt ratkaisua vihjeeseen Tea, vaikka kuinka sitä tavailen.
/2/ Toinen, jota en nyt tajua on "AUTOMAATTI"; piilokirjain tässäkin kateissa. Kukahan vihjaisisi?
30. Jondalar20.8.2011 klo 10:50
Juhalta mainio, perusteellinen analyysi, iso S:ltä kiihkoton kommentti suurella asiantuntemuksella. Kumpainenkin palstan parhaita kirjoittajia. Miksiköhän ratkaisuajan ilmoittaminen aiheuttaa joissakin suurta närkästystä? Ilmiön nimi saattaisi olla kateus, sinänsä haitallinen ja täysin turha tunnetila. Minua itseäni usein kammoksuttaa ihmisten julistus "voi, kun minä olen sinulle kateellinen" niin kuin kysymyksessä olisi kuinkakin ihana asia. Sain osakseni monta nenän nyrpistystä, kun kerran sanoin ristikon ratkenneen yhdellä istumalla. Ratkaisu oli oikea, sillä juuri siitä ristikosta sain rahaa.

Näyttää olevan monen käsitys, että HS-palstan tarkoitus on pyytää ja saada lisävihjeitä, kunnes jokaisen ratkaisu on pilkulleen oikein. Monesti oma yrittäminen jää puolitiehen, koska niin kovin helposti toverin avulla löytää maaliin.

Tuhrukuva silmissäni oli tässä ristikossa oikeassa alanurkassa. Tumma kolmio poikittain ei ollut petolinnun takapuoli, vaan sievemmän linnun.

Catti, selvisikö ARILLA SUURI (4) arvoitus? Kirjoita saamasi ratkaisusana suurella alkukirjaimella ja laita perään -ari.

Vihjeessä Tea (4) minustakin on virhettä jos olisi TEAT, niin sopisi toisenlainen teo-ri-a.
31. Jondalar20.8.2011 klo 10:54
Mielipiteeni muuttui jo, kyllä sittenkin TEA on oikein.
32. Juho20.8.2011 klo 11:07
apua, laskuja maksettiin ennenvanhaan pankissa, sittemmin vaikka
yhdyspankin porstuassa automaatilla.
33. apua20.8.2011 klo 11:24
Kiitokset Juho;

minulla taisi olla sokea piste kummassakin silmässä, mutta nyt huomasin sen porstuan yksinäisen automaatinkin. Jostain syystä olin aluksi luullut sitä ampuma-aseeksi.
34. Juha N20.8.2011 klo 11:31
Moitteen luontoiseksi olin tosiaan tarkoittanut mainintani vasemman yläkulman vaikeasta ratkeavuudesta.

Vasemmassa yläkulmassa on 7x2 ruudun kokoisella alueella peräti kuusi piilokirjainta. Tämä ei itsessään ole mikään synti. Eihän 5x8 ruudun kokoista aluetta kerta kaikkiaan pysty jakamaan kahdeksi pienemmäksi aukioksi. Ja piilokirjaimettoman suuraukion laatiminen on ilmeisesti ollut mahdotonta, kun alimmaiseksi vaakasanaksi on tässä tapauksessa ollut niukasti vaihtoehtoja.

Koska piilokirjaimiin ei kuitenkaan saa risteävistä sanoista apuja, niin ratkominen vaikeutuu olennaisesti, jos suppealla alalla on kovin monta piilokirjainta. Kädenojennukseksi ratkojalle pitäisi vihjeiden olla helposti avautuvia.

Nyt noista vasemman yläkulman neljästä sanasta, joihin mainitut kuusi piilokirjainta sisältyvät, kaksi on yhdyssanoja, joiden alkuosat eivät ole itsestäänselvyyksiä. Niiden laadinnassa ja ratkonnassa on mahdollista käyttää luovuutta. Kolmas on verbi, johon vihje SUOMIA antaa useita ratkaisuvaihtoehtoja - sanaan kun sisältyy kolme piilokirjainta, ja risteävistä sanoista kolme vasemmanpuoleisinta ovat kryptisiä. Ja se neljäs on nelikirjaiminen sana, jonka ratkaisuksi on ziljoona vaihtoehtoa, mikäli vihje ei anna kunnollista osviittaa. Ja tässä tapauksessa ei anna.

Kuvavihje hahmottuu vain niille, jotka ovat ratkoneet Hesarin ristikkoja aiemminkin. Jos ratkoja sen sijaan on Auliksen vihjemaailman suhteen utami, oli sitten muutoin kuinka taitava ja kokenut ratkoja hyvänsä, niin rakennusta ei kuvasta tunnista - vaikka olisi helsinkiläinen, joka on nähnyt kyseisen rakennuksen kvadriljoona kertaa. Vihjeen kuva-ala kun on pieni, Hesarin kuvien suttuindeksi tunnetusti suuri, ja rakennuksesta rajattu näkyviin vain vasen puolikas. Viljamille hatunnosto, kun kai vihjeestä hyvän ahaa-elämyksen :)

apua & Potter: Vihjeen Tea ainut järkevä ratkaisusana on OK, mutta vihjeessä on ratkaisusanaan nähden virhe.
35. Juha N20.8.2011 klo 11:38
[editointia]

Viljamille hatunnosto, kun sai vihjeestä hyvän ahaa-elämyksen :)
36. apua20.8.2011 klo 11:41
Juha N 11:31;

toivon, että itselläni nyt on se "ainut järkevä ratkaisusana" paikallaan, vaikka en noin hienosti taitaisikaan osata asiaa analysoida.
37. Jaska20.8.2011 klo 11:56
Vihjeenä on vierasperäinen erisnimi, joka ei siis ole Juha N:n mielestä monosellainen. Tästä voi olla eri mieltäkin.
38. Potter20.8.2011 klo 11:58
Juha N, oikeassa olet kyllä sen vihjeen kanssa. Piti minunkin kerrata noita alakouluaikaisia oppeja, ja selvähän tuo kuin pläkki. Ratkaissut olin kyllä sen ajattelematta, että vihje oli virheellinen.
39. Saara...20.8.2011 klo 12:02
...nauraa nyt ja kiittää vihjeistä! Eipä löydy eläimiä ei ja ARILLA on suuri, henkisessä mielessä monessakin tapauksessa!

Tämä palsta on hyvä, kunhan kukaan ei sortuisi saivartelemaan ja moitteen tielle eksyisi.
40. mammamia20.8.2011 klo 12:39
Jep! Hyvä palsta kunhan saisi vaan nuo sarkastiset itsensäkehujat huitsin-nevadaan. Vihjeitä jos pyytää, niin saa vastauksen, "ettei täältä mitään ilmaiseksi saa" - enpä viitsinyt kysyä paljonko pitää maksaa !!!!
41. Ahti20.8.2011 klo 13:52
Kommentti tuohon mielipiteitä jakavaan Tea vihjeeseen. Jos minulla on sama ratkaisu kuin Juha N:llä ja joillakin muilla kommentoijilla, sanoisin myös vihjeen olevan virheellinen. Voihan olla myös toisin päin, että ratkaisu(ni) on väärin.
42. Saara20.8.2011 klo 14:12
Ahti, juuri niin. Mielenkiintoista olisi tietää, hyväksytäänkö ylipäätään useita eri ratkaisuja, jos niitä löytyisi (kohtuuden nimissä kuitenkin). Kyllähän aikuiseen elämään kuuluu hyväksyä, että hyvään lopputulokseen pääsee useaa tietä, kenenkään olematta väärässä!
43. työmies20.8.2011 klo 14:18
Pitää olla tämän kertaiseen ratkontaani
tyytyväinen, kun tuosta vasemmasta ylä-
kulmasta aloitin, enkä siinä kangerrellut
missään kohtaa. Sen sijaan harmaiden kaikissa
oikeanpuoleisissa riitti mulle vääntämistä
ihan kunnolla.
Seuraavalla Afrikan reissulla pitää poiketa
tuossa Tansanian 3700 asukkaan safari-
turistirysässä. Toivottavasti viemilläni shillingeillä
olisi tulevaisuudessa viereisen vihjeen kaltaisia
lapsia vähemmän.
44. -20.8.2011 klo 14:27
Vihje ÖISIÄ on mielestäni huono.
45. Tamara20.8.2011 klo 16:08
Enää vasemman ylänurkan ylin vaakasana ja sen myötä kaksi pystysanaa tyhjinä. Täällä on puhuttu talonpuolikkaasta mutta en silti keksi vastausta. Minusta sihen nurkkakuvasta tulevaan sanaan kuuluisi yksi lisäkirjain, sellainen taitettu...
46. Tamara20.8.2011 klo 16:22
Tuliko alas pystyyn sanasta SUKUNIMI sellainen, jota on tällä hetkellä maassamme 60 kpl?
47. Juho20.8.2011 klo 16:55
Tamara, sukunimi näyttäisi olevan sama kuin omassa ratkaisussani.
Talon puolikas löytyy Helsingin aseman liepeiltä kokonaisenakin.
Nurkkakuvassa on mielestäni luettelon omaiset osat eikä siis sitä välikirjainta tarvita.
48. Tamara20.8.2011 klo 17:58
Talon puolikas löytyi ja Juhon ohjeeseen sopiva nurkkasana. Sukunimikin lienee sama. Eli katson ristikon ratkaistuksi!
49. Hessu Ho(o)po20.8.2011 klo 19:19
Tulipahan taas todettua, miten eri tavoin samat kirjoitelmat voi tulkita. Sanaton näkee täällä ylvästelyä, mitä taas minä en ole ikinä huomannut.

Itelleni on ihan sama, tekeekö joku ristikon nopeasti tai hitaasti, eikös ratkominen ole yksi tapa rentoutua? Joskus voi ratkoa yhteen menoon, joskus lämmitetään saunaa tai pyyhitään penskan takapuolta välillä. Eipä ole tullut mieleen kelloon vilkaista.

Tai lykätään seuraavaan tai sitä seuraavaan päivään.

Minulle kaikki kommentit ovat yhtä arvokkaita. Jos itse vasta aloittelee ristikkoa, osviitaksi riittää jo se, jos joku sanoo, että helppo. Silloin tietää, että vihjeet vihjailevat suht. suoraan, eikä joka sanan alla piile kiero ansa, kuten joskus voi tapahtua. (Vaikka kyllähän sen itsekin aika nopeesti huomaa.)

Itse en tunne menettäväni kasvojani, jos kysyn jelppiä, kun olen juuttunut johonkin toisille itsestäänselvään. Toisaalta joku voi saada apua jo siitä, jos sanon, että olipa kiva, helppo tms. Luettuaan aiempia kommenttejani, mieleen on voinut jäädä HH:n yleinen taso, niin meikäläisen kommentointi sitten voi antaa osviittaa. (Pikaluvullakin eri kommentoijista jää mieleen jonkinlainen vaikutelma ilman sen kummempia tieteellisiä analyyseja.)

Mutta ei siinä mitään: annetaan kaikkien kukkien kukkia. Jokaisen oma asia on, mistä viitsii ottaa pulttia.
50. Pipsa20.8.2011 klo 20:56
Onpa päällinen ja säällinen ristikko, mukava täyttää, kun ei ole liian helppo.

Vasen yläkulma on oikeastaan se tämän ristikon glou: ajatella ja ajatella uudestaan, sitä se vaati vain, kun ratkesi, tuntui, etteihän se voinut muutoin ollakaan.

Tällaisista ristikoista minä tykkään.
51. Jondalar20.8.2011 klo 21:10
Hyvin kirjoitettu, Hessu, sanoihisi on helppo yhtyä! Nöyryys, jalat maassa olo on vallitseva tunnetila. Varsinaista elvistelyä näkyy tuskin ollenkaan. Kyllä se niin on, että aina kun alkaa ratkomaan Aulista, ei voi tietää kuinka äijän käy.
52. Pipsa20.8.2011 klo 21:41
Minun inhokkejani ovat ristikot, joissa on paljon nimiä ja paljon googletettavaa.

Mietin usein niitä, joilla ei ole käytössään internetiä, jos on, ei osaamista hyödyntää sitä.

Jotkut hesarin ristikot ovat ihan liiaksi "lähderiippuvaisia". Ne pystyy ratkomaan vain kun on ne kaikki "necesserities", "nykäset, väisäset, kuukelit, vuosikausia auliksia ja auliksen aulismeja ratkoneen osaamiset...."

Minulla on aika laaja tuttavapiiri. Siitä ei monikaan edes yritä laatia hesarin ristikoita, pitävät minua aika kummajaisena, kun minulle ratkonta on must.
53. sirtermar20.8.2011 klo 22:52
Sain lehden vasta tänään ip. Ensin ajattelin, ettei tästä taaskaan tule mitään, mutta pikkuhiljaa. Pari googletettavaa vielä = samoja mitä muutkin hakeneet
54. pekka20.8.2011 klo 23:20
kommentinne ovat avuttomia
55. pekka20.8.2011 klo 23:24
ratkomatta, enkä tee sitä AULISTA ilmAN
56. pekkaa parempi21.8.2011 klo 01:18
Pipsa. mikä on "necesserities"
57. Catti21.8.2011 klo 07:29
tuffa Porist... Kiitos taas: arilla ei enää ongelmaa.

Ylävasemman talonpuolikas oli ymmärrettävä heti kun sen ymmärsi olevan puolikas, kiitos Marialle!

Tean suhteen silti on ongelma; vihjeet ovat olleet myötä ja vastaan, yksikössä ja monikossa, epäymmärrettäviä miulle... apuja?

Ja se mainitsemani hämärä kuva Karvisesta lounaaseen on edelleenkin hämärä...
58. Potter21.8.2011 klo 07:57
Catti, se hämärä menee maantietopuolelle.
59. Rapu21.8.2011 klo 11:22
Yläreunassa vielä pari kinkkistä kohtaa:
KAHUJYVIÄ ja asteen merkki, jonka alla nuoli.

Ristikkorengin mukaan KAHUn mon. tulee 2. ja 3. kirjameksi sama vokaali. En saa siihen mahtumaan kuin yhden. Ja se piilokirjainkin on vielä keksimättä.

Asteessa + nuolessa on vastaus paikallaan, mutta sitä AHAAta ei nyt vaan tunnu tulevan. argh.
60. apua21.8.2011 klo 11:44
Rapu 11:22;

Kirjoitit edellä "... asteen merkki, jonka alla nuoli." Yhtä hyvin olisit varmaan voinut kirjoittaa "... asteen merkki, jonka ali nuoli."
Ilmeisesti KAHUJYVIÄ-vihjeeseen löytyy myös ns. "vääriä vastauksia". Kaiketi, oikeasti, 4. ja 5. kirjain tulevat samaksi vokaaliksi.
61. Jondalar21.8.2011 klo 11:57
En löytänyt KAHUJYVIÄ (6) Wirénistä enkä Vuokilasta, Nykäsestä kyllä. Tulvehtivasta vedestä käytetään samaa sanaa xxxxvedet. Kysyttyyn monikkomuotoon kirjaimet laitetaan "apuan" neuvomaan muotoon.
62. Rapu21.8.2011 klo 12:04
Kiitos, apua ja Jondalar.
Tulvavesiä niihin jyviin pukkaa. Pitääkin katsoa Nykäsestä huomenna.
Ahaata ei vain asteesta alas ja asteen ali menevään nuoleen tule. Saan siitä kuitenkin ymmärrettävän sanan 3+5 -jaotuksella. Outoa.
63. otv-a21.8.2011 klo 12:08
Rapu,
laskuvirhe! korjaa ja jaottele myös toisin mielessäsi.
64. Rapu21.8.2011 klo 12:15
otv-a,
niinpä. Ei näköjään laskeminenkaan enää onnistu. ;=)
4+3:lla siitä tulee vielä oudompi. Ei nyt tajua jujua alkuunkaan. Taitaapi jäädä tähän.
65. otv-a21.8.2011 klo 12:18
Rapu,
eihän siinä ole kyse kuin sanojen luettelemisesta.
66. Viljami21.8.2011 klo 12:41
Minusta tuossa aste ja nuoli-vihjeessä tuon asteen tilalla voisi olla mitä vaan, minkä alta nuoli menee. Saattaa tietysti olla, että minulta on jäänyt jotain oleellista oivaltamatta.
67. jokha21.8.2011 klo 14:18
Viljamin kanssa samaa mieltä. Ei vättämättä ole asteen merkki.
Ehkä se on nolla!
68. Hemppa21.8.2011 klo 14:56
Mielestäni TEA-vihjeessä ei ole virhettä, sillä voihan vastaussana olla muuallakin kuin sanan alussa. Esim. lat-tea tai Do-ro-tea. Se että vihje alkaa isolla kirjaimella, on Auliksen hämäyksiä.
69. Rapu21.8.2011 klo 15:03
Yep, asteen paikalla voisi olla mitä tahansa.
Siihen tulokseen olen myös päätynyt.

Nuolesta tulee omassa vastauksessani 2 sanaa (4+3) ja jotta vastaukselle saisi jonkin moisen merkityksen, luen sen 3+4 -jaottelulla. Olenko ihan hakoteillä?
70. Potter21.8.2011 klo 15:18
Rapu, luet ihan oikein.
71. Rapu21.8.2011 klo 15:58
Voi kiitos, Potter!
Vaakojen avullahan se vastaus tuli siihen itsestään, mutta itse vihjeestä en olisi sanaa keksinyt ikinä. Siksi pidän tätä kohtaa melkoisen kummallisena.
72. Pappa21.8.2011 klo 15:59
Tuttua, taattua kamaa ristikossa eli:

Pitää älyjätti pitkällä kieltänsä
kuin osoittaen meille mieltänsä.
Ja onhan outoja saaria,
Rion neidon kaaria
eksyttäen ratkojaa tieltänsä...
73. Juha N21.8.2011 klo 16:29
Hemppa:

Mainitsemasi sanaesimerkit tavutetaan LAT-TE-A ja DO-RO-TE-A.

Peräkkäiset E ja A eivät näet suomen kielessä koskaan kuulu samaan tavuun, koska ne eivät voi muodostaa diftongia.

Diftongeja ovat sellaiset kahden eri vokaalin yhdistelmät, jotka voidaan lukea samaan tavuun. Niitä ovat suomen kielessä ai, ei, oi, ui, yi, äi, öi, au, eu, iu, ou, äy, öy, iy, ey, ie, uo, yö.

Esim sanoissa KAI, HEI, VOI, KUIN, HYI, TÄI, LÖI, HAU, TIU, KÄY, TIE, SUO ja TYÖ on kussakin vain yksi tavu.

Sen sijaan esim sanoissa LEA ja PIA on kaksi tavua, koska EA ja IA eivät ole diftongeja.

Näin ollen vihje TEA (TE-A) on ratkaisusanaansa nähden virheellinen. Vihjeeksi olisi sen sijaan kelvannut esim KAI.
74. tuse21.8.2011 klo 16:35
Hienoa Juha N. Onhan nuo koulussa joskus opittu, mutta tämä oli upeasti esitetty esimerkein!
75. Jondalar21.8.2011 klo 16:54
Tavutus menisi näin
- teak = te-ak
- team = te-am
- teatteri = te-at-te-ri
- steariini = ste-a-rii-ni

Kielikorva tarvitsee nyt totuttelua.
76. Jondalar21.8.2011 klo 17:13
Kävin testaamassa tavutusta Voikko -tavutuskoneessa.

Tuli vahvistus Juhan tekstiin. Uskomatonta, mutta totta.
77. [Juha N]21.8.2011 klo 17:39
Vielä samasta tavujakoaiheesta.

(Varoitus: Älä jatka lukemista, jos karsastat säikeen otsikkoon liittymätöntä ylimääräistä jorinaa.)

Syy siihen, miksi edellä kirjoitin diftongin määritelmän juuri tuohon muotoon, eli

"sellaiset kahden eri vokaalin yhdistelmät, jotka VOIDAAN LUKEA samaan tavuun"

sen sijaan että olisin laittanut määritelmäksi

"sellaiset kahden eri vokaalin yhdistelmät, jotka LUETAAN samaan tavuun"

johtuu siitä, että joissakin tapauksissa tavutussäännöt antavat vaikkapa tavuristikon laatijalle pelivaraa.

Esim tietyissä US/YS-loppuisissa substantiiveissa, jotka ovat yleensä TA/TÄ-loppuisista verbeistä johdettuja, voidaan lopputavun AUS/ÄYS tulkita joko diftongiksi tai sitten ei. Täten sana TAKAUS (TAATA-verbistä) on lupa tavuttaa joko TA-KAUS tai TA-KA-US, ja KERÄYS (KERÄTÄ-verbistä) joko KE-RÄYS tai KE-RÄ-YS.

Sana VAKAUS on mielenkiintoinen, koska toisessa merkityksessään se on adjektiivista ja toisessa merkityksessään verbistä johdettu:
1. 'muuttumattomana pysyminen', adjektiivista VAKAA
2. 'vakaaminen', verbistä VAATA, jonka Nykysuomen sanakirja määrittelee näin: 'tarkistaa mittaus- tai punnitusväline ja varustaa se leimalla, kruunata; mittojen ja painojen vakaaminen; laillisesti vaattu halkomitta tai vaaka'

Ensimmäisessä merkityksessä korvani puoltaa tavutusta VA-KAUS ja toisessa VA-KA-US, mutta todennäköisesti kumpaakin tavutusmallia on lupa käyttää kummmassakin tapauksessa.
78. [Juha N]21.8.2011 klo 17:47
[Ei kun ehkä korvani sittenkin puoltaa ensimmäisessä merkityksessä tavutusta VA-KA-US ja toisessa VA-KAUS. Äh, on tämä vaikeaa :)

Sana VAKAUS joka tapauksessa maistuu kahdessa eri merkityksessään ihan erilaiselta, eikös?]
79. Juha N21.8.2011 klo 18:06
Jondalar:

TEATTERI ja STEARIINI taipuvat varmasti juuri niin kuin esititkin.

Sen sijaan tapaukset TEAK ja TEAM ovat kinkkisempiä. Jos nämä n.s. sitaattilainat on tarkoitettu äännettäväksi englannin kielen mukaisesti eli [ti:k] ja [ti:m], niin suomen kielen sääntöjen mukainen tavutus ei tunnu asialliselta. Mutta jos ne sitten ajan mittaan mukautuisivat kieleemme niin täydellisesti, että ääntäisimme ne poikkeuksetta muodossa [teak] ja [team], niin tavujako keskeltä sanaa ei enää näytäkään pahalta.

Sanan TEAK kohdalla niin on ehkä jo tapahtunut - joskin kielenhuoltajat taitavat puoltaa sen tilalle muotoa TIIKKI. Sitaattilainojen TEAK ja TEAM sijasta suositellaan siis erikoislainoja TIIKKI ja TIIMI.
80. Jaska21.8.2011 klo 18:21
Muistutan säännöstä, että yksivokaalisen tavun ollessa sanan ensimmäinen tai viimeinen, sitä ei jaeta kirjoitettaessa kahdelle riville. Ei siis esim. Te-a, vaan Tea, joko rivin viimeiseksi tai seuraavan rivin ensimmäiseksi. Miksi moinen sääntö, jos Tea kerran on kaksitavuinen sana?

Minä en myöskään tavuttaisi ja-eta, vaan jae-ta. Miksi muuten ae ei ole diftongi, kun se kerran esiintyy esim. sanoissa haeta, saeta ja taeta?

Miksi sääntö ei kuulu johdonmukaisesti: diftongeihin (Juha N:n yllä luettelemiin) kuulumattomat kahden vokaalin yhdistelmät muodostavat itsenäisen tavun tai ovat osa itsenäistä tavua, jos tavu on sellaisenaan myös itsenäinen sana, tai se on sanan ensimmäinen tai viimeinen.

Jos kirjoittaisin Tea Istalle omakätisen ihailijakirjeen, en siis jakaisi häntä kahdelle riville näin:
"En koskaan saa sinusta kyllikseni ristikoissa, oi armahin Te-
a!"

Minusta on hölmöä sovittaa väkisin suomen tavutussääntöjä
vierasperäisiin sanoihin, eritoten kolmikirjaimisiin erisnimiin. Säännön mukaan kaksitavuisia ovat siis Tean lisäksi esim. Le-o, Mi-a, Ma-y, Gu-y, anna mun kaikki kestää. No en silti kestä, enkä myöskään sitä, että Jondalarin Voikko tavuttaisi A-
yrshirelehmä. Kokeilkaapa.

Virallisten sääntöjen johdonmukaiseen ja rationaaliseen korjaustarpeeseen nojautuen en pidä Lehdon vihjettä virheenä. Ainakin se on hänen kunnioitettavan pitkässä listassaan hännimmäisenä vakavuusjärjestyksessä...
81. pelaaja21.8.2011 klo 18:29
[Tuosta tiimistä tuli mieleen: työskentelen tiimissä. Tiimissä työskentelee myös tiiminvetäjä piirun verran paremmalla palkalla. Mutta esimiehenä on ihan pokkana team leader.]

Tässä ristikossa laatija on ison alkukirjaimen lisäksi laittanut Tean nimifontilla. Tai siis ainakin useimmiten nimiratkaisut ovat tuolla lailla. Olisiko jäänyt kokonaan väärä sana näytille..
Vaikea kuvitella kenenkään (Jaskankaan) ajattelevan tuon sanan tuossa muodossa nähtyään että tarkoitetaan sanaa, joka tässä nyt ratkaisuksi tulee.
82. Juha N21.8.2011 klo 19:14
Jaska:

Tuskin kukaan tekstinikkari edes harkitsisi TEA-tyyppisen sanan jakamista tavuviivalla kahden rivin kesken - vaikka tietäisikin, että tavujakomahdollisuus on.

Enemmän tässä on kyse sen kielioppisäännön tietämisestä, että EA ei ole diftongi. Tällöin

1) äidinkielen ylioppilasainetta kirjoittava tietää, että sana KANSALLISTEATTERI on tarpeen vaatiessa lupa jakaa E-kirjaimen jälkeen tavuviivalla kahden rivin kesken ilman sitä vaaraa, että tarkastajan punakynä iskee - jos kohta tuossa sanassa on luontevammankin näköisiä paikkoja tavuviivalle

2) tavuristikon laatija ei tietämättömyyttään pääse tekemään kardinaalivirhettä esim sanan LATTEA tavutuksessa

3) jossain hypoteettisessa sanaristikossa laatija ei erehdy laittamaan vihjeeksi LEA, jos ratkaisusana on TAVU

Vieraasta kielestä sellaisenaan lainattujen sanojen (= sitaattilainojen) ja tietysti erisnimienkin suhteen kielioppaat suosittelevat välttämään tavuihin jakamista. Tällöin mainitsemasi LEO, MIA, MAY, GUY JA AYRSHIRE eivät käytännössä muodostu ongelmiksi.

Jaskan luettelemat sanat JAETA, HAETA, SAETA, TAETA:

Näissä AE ei ole diftongi vaan niiden väliin kuuluu tavuviiva mm siitä syystä, että ne edustavat astevaihtelun heikkoa astetta, josta väli-K on kadonnut. Vahvasta asteesta ovat esimerkkejä mm sanat JAKOI, HAKEA, SAKENEE, TAKENEE. Siis vaikkapa RA-E mutta RA-KEET.
83. otv-a21.8.2011 klo 21:24
ettei tässä nyt vaan ole tullut paljastettua ratkaisusana ennen aikojaan?
84. ;-D21.8.2011 klo 21:25
Voi kamalaa! Ensimmäinen kerta! ;-)
85. L-a21.8.2011 klo 21:48
Tavataan taas, taitoniekat. Huonoksi TEA-vihje jää, mutta sai aikaan kiintoisaa äänneopillista pohdintaa. Muuallekin "monistuttuaan" yhtä huono.
Muuten pääsin pyhäehtoona hyvin etenemään, mutta KASVIn ja tietokonekuvan risteyksessä kaksi kirjainta kateissa. Lieneekö tuotemerkki kyseessä...
86. L-a21.8.2011 klo 21:58
Pulmakulma ratkesi, mutta vähän kökkö kulma sekin mielestäni on.
87. sirtermar21.8.2011 klo 22:08
Minusta Juha N on oikeassa TE-An suhteen. Kun puhun eräille tutuille tytöille, puhun Ri-alle ja Ki-alle
88. Jaska21.8.2011 klo 22:10
Tiedote pelaajalle: en ole ratkonut vuosikausiin Auliksia. Yllättäen vihjeen Tea nelikirjaimiseksi ratkaisusanaksi tulee silti minullekin ensimmäisenä mieleen Ista.

Yllätyskö tämäkin: tunsin Juha N:n ansiokkaasti siteeraamat säännöt suurin piirtein ennestään. Niin kuin monet HS-säikeeläisetkin, kuka paremmin, kuka huonommin. Kertaus ei siis ole koskaan pahasta.

En siis kiistä sitä, että Lehdon ratkaisusana on em. sääntöjen mukaan virheellinen. Pidän silti luvallisena kritisoida kaikkia huonoja sääntöjä ja suosituksia. Kuten "sitaattilainojen teak ja team sijasta suositellaan siis erikoislainoja tiikki ja tiimi." Tuostakin voi heti huomauttaa, että ne ovat nykyään varsin yleisesti esiintyvinä yleislainoja. Ohje on muutenkin huono, koska team esiintyy myös erisnimissä, esim. Team Ahma. Ei sitä Tiimi Ahmaksi kehtaisi suositella Kiinan keisarikaan.

Harva taitaa silti noudattaa teamin ääntämisessä kirjallista muotoa, se ääntyy siis tiim. Äännettäessä se on kiistatta yksitavuinen sana. Miksi sen pitää olla kirjoitettuna kaksitavuinen? Hölmöä.

Poikkeuksena omaan suositukseeni hyväksyn sanan TEAM ortodoksisen tavutuksen kahdelle riville koviksessa. Sen tarkoitus on ahauttaa ratkojalle, että ratkaisusanan, esim. Karhu-Kissat, piiloruutuun tulee yhdysviiva.
89. L-a21.8.2011 klo 22:27
Samaa mieltä kuin Jaska.
Sitaattilainojen lisäksi toivoisin moninaisten tuotemerkkien poistuvan ristikoista. Olen haravoinut erinäisiä kertoja mm. ovi- ja kaappivalmistajien sivustoja, automerkkien ja työkalujen mallinimikkeitä ja metsästänyt sitä muinaista limsamerkkiä, jota en vieläkään suostu muistamaan: TYLSÄÄ.
90. Lee21.8.2011 klo 23:01
Hyvin on tavutus mielessä Juha N:llä. Liekö "alan immeinen"?

VASEN YLÄKULMA: en hahmota kuvaa tai edes NÄE sitä. Vasemmalla ylin vihjesana ei näy - näkyykö muilla. Suurennuslasikaan ei auta. Lehteni pääsi kastumaan.....
91. 21.8.2011 klo 23:35
Lee.
Juha N on viimevuoden suomenmestari HS-ristikoissa.
92. Jaska22.8.2011 klo 00:04
Oli toki hallitseva mestari viime vuonnakin voitettuaan mestaruuden 2009. Kisat ovat joka toinen vuosi keväällä. Uusi mestari on Juha Leinonen.
93. otv-a22.8.2011 klo 00:10
HS-ristikoissa?
94. 22.8.2011 klo 00:17
IS-ristikoissa.
95. ?22.8.2011 klo 00:23
IS-ristikoissa?
96. Marco Poloinen22.8.2011 klo 01:58
Joo, ei. SM-ristikot on ihan oma lukunsa. Team Katalin värkkää ne aina parittomina vuosina. IS on kyllä kisojen järjestäjänä Sanasepot ry:n kanssa.
97. Viljami22.8.2011 klo 06:01
Aika usein näissä Auliksen ristikoissa törmää tuohon vasemman laidan vihjeeseen KOEVEDOS. Tuo ratkaisusanan alkuperä ei ole minulle koskaan selvinnyt. Googlestakaan en sitä löydä. Olisiko jollain tarkempaa tietoa asiasta?
98. Ahti22.8.2011 klo 07:51
Viljami, Jäljet johtanevat Ranskaan metalligrafiikan vedostajien ammattikuntaan. Kuukkelin avulla löytynee lisädataa aiheeseen liittyen.
99. Viljami22.8.2011 klo 09:58
Ahti
Kiitokset vedos-vihjeen selvityksestä. Eipähän tuotakaan kummajaista tarvitse sitten enää vastaisuudessa ihmetellä.
100. O22.8.2011 klo 15:43
Marco Poloinen.
Kiitos asian selvittämisestä! :)
101. iso S22.8.2011 klo 17:11
Jaska: "Muistutan säännöstä, että yksivokaalisen tavun ollessa sanan ensimmäinen tai viimeinen, sitä ei jaeta kirjoitettaessa kahdelle riville. Ei siis esim. Te-a, vaan Tea, joko rivin viimeiseksi tai seuraavan rivin ensimmäiseksi. Miksi moinen sääntö, jos Tea kerran on kaksitavuinen sana?"

Jos nuuskisi kuin piru pilkkua, voisi ryhtyä pohtimaan viittaussääntöjä ja pähkiä, kieltääkö sääntösi sanan vai yksivokaalisen tavun jakamisen. Yksivokaalista tavua kun on vaikea jakaa kirjainta halkaisematta. Tämä raaka tehtävähän on edessä jos yksivokaalisella tavulla tarkoitat tavua joka sisältää vain yhden vokaalin eikä yhtään konsonanttia. Nääs, ovathan me, he, te, hih ja höh myös yksivokaalisia, vai kuinka?

Asiallisesti sanottuna säännön takana lienee se että jakamaton sana on helpompi hahmottaa kuin kahdelle riville jaettu. Pitkien sanojen osalta se ei aina ole mahdollista tai järkevää, koska tekstin reunasta tulee kovin repaleinen jos rivinvaihto tehdään aina sanarajalta. Sanan lopussa olevan yksikirjaimisen tavun jakaminen omalle rivilleen ei ole mielekästä, koska mahtuuhan kirjain riville jos tavuviivakin mahtuu. No joo, jos sana on lauseen lopussa niin silloin pitää mahtua myös piste ja välilyönti ennen seuraavan lauseen alkua. Silloin on kauniimpaa ja selkeämpää jakaa edelliseltä tavurajalta tai siirtää koko sana seuraavalle riville, jos se on niin lyhyt kuin Lea ja Tea.

Vastaavasti sanan alkavaa yksikirjaimista tavua ei kannata jättää orvoksi rivin loppuun. Silmä joutuu silloin harppaamaan seuraavan rivin alkuun ennen kuin lukija saa käsityksen siitä mistä sanasta on kysymys. Kyseessä ei liene kiveen hakattu sääntö, vaan tyyliohje.
102. Jaska22.8.2011 klo 17:55
Aarghh, kylläpä sekoilin taas pahasti, tulen varmaan pi-an hulluksi. Tästä kamalasta fi-askosta huolimatta anelen, että älkää kuitenkaan ampuko pi-anistia.
103. pelaaja22.8.2011 klo 18:09
Jaska,
kirjoitit minulle eilen tiedotteen. Vastaan siihen että en minäkään. Kunhan silmäilen vihjeet ja mahdolliset ratkaisut..ja yllättäen Teasta tulisi minulle ensiksi mieleen 'nimi'.
104. [pelaaja]22.8.2011 klo 19:48
[Voisi nuo tavujaot/tyyliohjeet antaa myös numeroille. Elisanet ilmoittaa uutisissaan tänään sekavanoloisesti:
Syyrian väkivaltaisuuksissa on kuollut 2
200 ihmistä.]
105. Eki22.8.2011 klo 19:50
Tavuristikkoja tehdessä on moni tullut sanomaan, että piano tavuttuu poikkeuksellisesti PIA-NO.
106. Jaska22.8.2011 klo 21:58
Ja siinäkin sekoilin. Saatte ampua pia-nistin!
107. Pähkinänsärkijä22.8.2011 klo 22:34
No, voihan jesuksen sanonko mitkä! Onpa kertynyt sanailua yhdestä kolmikirjaimisesta vihjeestä siihen mittaan, että kemmenttien lukemiseen meni melkein yhtä paljon aikaa kuin itse tehtävän ratkaisuun. (No, myönnän: ei nyt ihan.)

Väittelyn tuoksinassa keskustelun aloittaja on itse todennut mm.: "Vieraasta kielestä sellaisenaan lainattujen sanojen (= sitaattilainojen) ja tietysti erisnimienkin suhteen kielioppaat suosittelevat välttämään tavuihin jakamista. Tällöin mainitsemasi LEO, MIA, MAY, GUY JA AYRSHIRE eivät käytännössä muodostu ongelmiksi."

Tuohon olisi hyvin voinut lisätä fiinin, vieraasta kielestä lainatun etunimen 'Tea'.

Vihjeitä aukova kommentointi kenenkään kysymättä jo lehden ilmestymispäivänä ja myöhemmin suoranainen ratkaisusanan paljastaminen on edelleenkin mielestäni vähän
väärin (vaikka onkin jälleen saanut asianakuuluvaa ylistystä eräiltä kanssakeskustelijolta).

Itse sain lehden vasta tänään eteeni, ja kommenttiketjun luin vasta tehtävän jälkeen, joten minun yrittämisen ja erehtymisen iloani ei käyty polemiikki ole pilannut.
108. Pähkinänsärkijä22.8.2011 klo 22:36
Niiden 'kemmenttien' piti tietenkin olla 'kommentteja'. Sormi lipsuu matkaväsymyksestä.
109. Jondalar22.8.2011 klo 22:38
Pian nistin pianistin
kuulin soinnut humoristin
piian naurun tunnistin.
Pisteen laululleni pistin
tyynyyn pääni kallistin.
110. Matti23.8.2011 klo 00:12
Miten jaetaan tavuihin Nixon? (Joo, ei mitenkään.)
111. työmies23.8.2011 klo 09:05
1) lasketaan vokaalit (vowels)
2) vähennetään mahdolliset
hiljaiset vowels, esim e lopussa (came)
3) jokaisesta diftongista vähennetään
yksi vokaali
4) jäljelle jääneiden vokaalien määrä
on yhtä kuin tavujen määrä.

esim montako tavua on sanassa outside ?
4 vokaalia - silent e - diftongi ou = 2 tavua

Sana splitataan kahden konsonantin
välistä hap/pen tai keskikonsonatin edestä
o/pen. Poikkeus on ns short sound, esim
cab/in.
Niin ja le-tavun edestä, esim tack/le.

Ja viimeisenä neuvona tavutuksen
kielioppitunnilla maikka sanoi meille:
"Välttäkää kirjoituksissanne englannin
kielen sanojen tavuttamista."
112. arto23.8.2011 klo 11:45
Palataksemme otsikon ristikkoon: ei se vasen yläkulma, vaan se oikea alakulma! Tuleeko siitä epäselvästä kuvasta paikkakunta?
113. otv-a23.8.2011 klo 12:04
arto,
pikemminkin asukas.
114. Pähkinänsärkijä23.8.2011 klo 22:40
"arto", kuittaa, jos "otv-a" avasi silmäsi oivalla kommentillaan kysymykseesi. Olisi hyvä tietää annetun lievän lisävinkin teho.
115. Catti24.8.2011 klo 01:48
otv-a:
Vihjeesi kauneuden vuoksi olen suorastaan pahoillani, että olin keksinyt ratkaisun jo aiemmin... 8)
Siltikin: se vas.alakulman läppäri on vieläkin hakusessa - onko tarpeellista jopa ryhtyä alatasolla kiroilemaan...?
116. tuffa Porist24.8.2011 klo 06:54
Catti
Jos tarkoitat kielimiehen yläpuolella olevaa vempainta, niin
ei ole läppäri vaan liittyy turvallisuuteen.
117. tuffa Porist24.8.2011 klo 09:05
Catti
Jos tarkoitat oikeaa alakulmaa, on läppärimerkki ollut usein
Auliksen ristokoissa.
118. arto24.8.2011 klo 09:22
Kyllä, otv-a:n vihje ohjasi ajatukseni oikeaan suuntaan, kiitos paljon. Ja hyvällä tahdollahan siinä ruudussa oleva kuva on aivan selvä. :D Tämäkin ristikko nyt ratkaistu ja kuoressa.
119. tatti24.8.2011 klo 20:22
Voisiko joku valaista vihjeitä, joissa ilmenee / -merkki. /- löytyy oikealta alhaalta ja /IN keskeltä ylhäältä. Sanan niihin sain, mutta ymmärrys puuttuu.
120. RA24.8.2011 klo 20:37
Lue /-merkki ääneen. Vaihtoehtoja ei ole monta.
121. s s s24.8.2011 klo 21:43
jotain vihjettä vasempaan yläkulmaan (s s s)??
122. O24.8.2011 klo 21:47
s s s.
Ei tuota nikkiä kauan mennyt kirjoittaa!
123. Catti25.8.2011 klo 00:30
tuffa Porist
Joo, ei pitäisi ratkoa eikä varsinkaan viesteillä liian väsynä... Siis tarkoitin juuri tuota oikeaa alakulmaa. Läppärin löysin jo, mutta sen nurkan alhaalta toista vaakaa vain jäin miettimään: mikä lienee tarkoituksensa muu kuin minua kiroiluttanut, muiden sanojen kautta rakentuva. No pitää kenties kuukeloida ja sivistää itseään. :)
124. Pähkinänsärkijä25.8.2011 klo 00:44
"Catti", jos nuo muut sanat ovat oikein, on kiroilusi aivan kohdallaan ... Hyvää yötä.
125. Peffa Porvoost25.8.2011 klo 01:00
Catti ja tatti, ottakaa matematiikka avuksi. Esimerkiksi lauseke 'Jos mn/c>WC, on lavennettava'. Tsekatkaa vaikka Nykäsestä (ellei siitä ole apua, pyytäkää kielitoimiston päivystävää neitiä lukemaan lauseke ääneen).
126. Catti25.8.2011 klo 01:03
Kiitos :) Yötä! :)
127. Catti25.8.2011 klo 01:09
Siis tuo äskeinen kiitokseni (01:03) kuului tuffalle!
Peffa kai enimpänsä yritti, mutta ratkaisuun nähden liian myöhään, vaikka viestivoiton veikin ehtimällä lähettää omansa juuri ennen minua...
128. Hedvig25.8.2011 klo 12:23
Oikea alakulma takkuaa. Siinä on se läppäri, mutta mitä haetaan siitä oikealla olevasta lintuhahmosta. Vihjaako joku, kiitos.
129. Aksu25.8.2011 klo 12:46
Hedvig,
lintuhahmosta on näkyvissä vain peräpää eli tarvitaan sanasta loppuosa.
130. Hedvig25.8.2011 klo 12:58
Kiitos Aksu, mutta tarkoitin siitä linnun peräpäästä vasemmalla olevaa mustaa lintuhahmoa. Mielestäni muistuttaa pingviiniä.
131. Pähkinänsärkijä25.8.2011 klo 13:21
"Hedvig", siitä linnusta syntyy aika keinotekoisesti kököhkö ratkaisusana, johon voisi päätyä melkein mistä tahansa kookkaasta, paksusta tai potrasta vihjekuvasta tai -sanasta.
132. Hedvig25.8.2011 klo 16:53
Kiitos Pähkinänsärkijä avusta. Aavistelin sitä mutta tuntui minustakin tosi kököltä.
133. AH25.8.2011 klo 18:48
Pähkinänsärkijä vahvisti arvioni linnusta, mutta kovin keinotekoinen sana siihen tulee... Olipa kiintoisa keskustelu Teasta. Laitoin vastaukseksi selvän suomenkielisen sanan, vaikka Juha N tietysti on oikeassa tavutuksen suhteen. Vai pitäisikö vielä googlettaa kaikki mahdolliset sukunimet - voihan löytyä esimerkiksi Tyvu!? Enpä taida yrittää.
134. Pimmu26.8.2011 klo 00:00
Peffan vastaus oli yhtä vaikea kuin ristikon vihje. Samaa mietin kuin Tatti. /- tuottaa vaikeuksia oikeassa alakulmassa. Toinen vaikeus on löytää Tansaniaan kuuluva 4-kirjaiminen sana. Tulihan siihen sana, mutta taitaa olla väärin, koska ei löydy tietosanakirjasta eikä googlettamallakaan. Saisiko vihjeitä lisää?
135. tuffa Porist26.8.2011 klo 07:27
Pimmu
/ on per ja siihen jatko.
136. tatti26.8.2011 klo 08:23
Huh kun helpotti (tuffa).. ja naurattikin (peffa)!
137. Pähkinänsärkijä26.8.2011 klo 09:42
"Pimmu", jos googlaat saamasi sanan + tansania, saat vahvistuksen sille (jos risteävät sanat ovat oikein). Pelkän sanan haku ei tuota muuta kuin pitkän listan kaikkea muuta, kuin Tansaniaan liittyvää.
138. Pimmu28.8.2011 klo 01:16
Kiitos Tuffa ja olisihan tuo pitänyt laventua jo Peffastakin:). Vaan nytpä on uusi taas työn alla. Pähkinänsärkijän vinkki on vielä kokeilematta, mutta kiitos hänellekin.
139. Pimmu28.8.2011 klo 01:17
Kiitos Pähkinänsärkijä. Apu löytyi.
140. Ananias29.8.2011 klo 15:54
Mikä se on tämä Meiju-ruudussa oleva, puoliksi selin oleva mies? Kyllä hänen takkinsa mielestäni ihan ehyt on?
141. Aksu29.8.2011 klo 15:59
Ananias,
eiköhän takki liene vielä keskeneräinen.
142. Pähkinänsärkijä29.8.2011 klo 21:33
Nyt voi kai jo vähän kiukutella kielen kurjuudestakin: yläkerrassa oikealla oleva vihje 'FUUSIOITIIN SAMPOON' sai minut voimaan pahoin. Olen koulupoikana oppinut, että fusioimalla syntyy fuusio.

En tiedä, onko syy omaa kieltään taitamattomien puhemedian toimittajien, aina valppaana minkä tahansa kielen logiikalle vieraan ilmaisun hyväksyvän kielitoimiston, vai olisiko peräti jo muinaisen 'Nykäsen' toimituskunta suositellut tämänkin käytännön rapauttamista - tulos on tässäkin tapauksessa kaamea.
143. Ananias30.8.2011 klo 12:50
Aksu:
Sitä on varmaan hra Lehto ajatellut, mutta mistä sen NÄKEE?
144. Juho30.8.2011 klo 12:58
Ananias, sellasta takkia, josta ne käden peittävät osat puuttuvat
on tavallisesti sanottu liiviksi.
145. Ananias30.8.2011 klo 15:45
Erääseen kovastin puhuttaneeseen vihjeeseen ja siitä käytyyn pähkäilyyn liittyen muistatteko, mitä Sepe lauleskeli Valtterille matkalla pohjoiseen?
"Huvaa teata, huvaa teata, huvaa teata Pauligin!"
Varmaan hyvää palanpainiketta rosvopaistinkin kyytipojaksi!
146. Jondalar22.5.2012 klo 18:40
Ihailtavan hyvin ovat ristikkoa analysoineet Iso S ja Juha N. HT on tehnyt tarkkoja selvityksiä monista kummallisuudesta.

Tässä säikeessä on hyviä esimerkkejä sanansäilän käytöstä.
147. O22.5.2012 klo 21:47
Kiitos sinulle, joka nostit tämän tänne!

sonnowe.
Paljon on hyvää asiaa, eikö?
148. sonnowa22.5.2012 klo 22:51
O 21:47
Kyllä - hienoa kun pidetään yllä suomen kieltä. Ja aivan totta kirjoitit Juha N:stä. Miten muuten bongasit tämän säikeen, jonka ilmeisesti Jondalar "nosti" uudelleen esille? Tsekkaatko kaikkien, jo ratkaistujenkin ristareiden viestien päivämäärät ja kellonajat? Nostan hattua, itsellä ei kyllä aika riittäisi siheen:D

Jondalar 18:40
Kiitos minunkin puolesta:D
149. Jondalar22.5.2012 klo 23:12
Kiitos kiittämästä! Pelkällä moukan tuurilla poimin helmen helmien joukosta.
150. O22.5.2012 klo 23:28
Jondalar.
Tuhannet kiitokset! :)
151. sonnowa22.5.2012 klo 23:42
O
Tsekkaa myös HS 2693:( Pahoittelen vielä uudemman kerran.
152. Leila12.1.2016 klo 19:15
KERÄILLÄ
153. ?12.1.2016 klo 19:55
???
154. fedor14.1.2016 klo 12:28
Huh-huh, enpä ollut täällä vielä 2011 mukana. Kun tämä HS 2654 nousi nyt muinaisuuden hämäristä etusivulistalle, niin valistettiinpa edellä meitä puolikielisiä suomenkielen saloista ansiokkaasti. Mielenkiintoista on. Kiitos valistajille, vaikkei oppi taida enää tähän päähän upotakaan!
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *