KESKUSTELUT > RISTIKOT > IS VIIKONLOPPU 23.-24.3.2024

11509. IS Viikonloppu 23.-24.3.2024

Ylläpito23.3.2024 klo 00:53
Viikonlopuksi Keräsen ja Kärkkäisen kolme miikka.
2. Joutilas23.3.2024 klo 14:32
Tasaisen mukava ratkottava ilman suurempia riemun kiljahduksia. Kikkailut puuttui, mikä ilolla todettakoon. Vaikeusaste mielestäni 2½-.
Kiitokset!
3. PM23.3.2024 klo 17:44
Koviksen ratkomiseni eteni melko tasaisesti, välillä mietintää ja sitten taas jatkuen, ilman takkuiluita. Miellyttävää oli havaita myös harvinaisuuksien haittaamattomuus ratkomisessa. Itselleni uusia sanoja tai sanojen merkityksiä oli, ja niistä opin, kuitenkin ratkominen eteni. Siitä vaan sitten 1 ..9 matkaan!
Apuvälineillä tarkistin uutuudet ratkonnan jälkeen, ei korjaustarpeita.
Vaikeusasteeseen ei oikeastaan lisättävää, ollaan annetun ja Joutilaan suuruusluokissa.
4. pelaaja23.3.2024 klo 18:35
Tasapainoinen ja konstailematon kovis. Rehellinen sillä tavalla, että ratkaisut vastaavat vihjeitä ilman energiasyöppöjä ylikikkailuja. Ei tarvinnut pläähätellä, onko tässä nyt a vai b vaihtanut paikkaa c:n kanssa jne.
5. Mumma24.3.2024 klo 10:59
Parasta koko ristiksessä, että Google puuttui kokonaan! Asiat oli oivallettavissa omasta päästä.
6. iso S24.3.2024 klo 11:13
Nihkeästi eteni, mutta maaliin meni. Yhden sanan merkitystä piti varmistella vielä näin aamutuimaan Nykäsestä, kun Kielonen katsoo sen joko nykynuorisolle tarpeettomaksi tai niin tunnetuksi, ettei sitä tarvitse mainita. Ristikoista tuttu, mutta täsmällinen merkitys on jäänyt vieraaksi.

Siinähän tuo meni muiden vaivojen ohella, maukkaampiakin olen nähnyt. Varsinaista valittamisen aihetta ei jäänyt, paitsi oman pääni kankeus.
7. Jiikoo24.3.2024 klo 14:10
Lauantaina en saanut Keräseeni yhtikäs mitään paperille saakka, tuntui mahdottomalta päästä edes alkuun. Yön yli nukkumisesta taisi olla apua: muutaman sunnuntaisen tunnin jälkeen ratkaisuni vipelsi juuri langattoman nettiyhteyden yli IS-toimitukseen, vieläpä ristikkoni jokaisessa ruudussa on kirjain! Sillä en sentään pääse elvistelemään, että homma olisi ilman apuja ratkennut – kyllä nämä IS-koviksetkin ovat minulle valitettavasti välineurheilua.

Olikos se Deng Xiaoping -vainaa, jonka mukaan kissan värillä ei ole väliä, kunhan se pyydystää hiiriä...
8. Kuju24.3.2024 klo 15:56
Noin neljän tunnin kertasessiossa ratkesi kovis, joten varmaan tuo 3- ainakin itselleni oli oikea määrite. Viihdyttävä ristikko, kun ei ollut liikaa quiz-vihjeitä.

Pehmististikossa oli outo yhteensattuma, kun tulin juuri eilen Suomeen matkalta kyseisen kirkon kaupungista ja olin perjantaina jopa käynyt siellä sisällä.
9. Jiikoo24.3.2024 klo 16:49
Lainaus: 8. Kuju 24.3.2024 klo 15:56
”Pehmististikossa oli outo yhteensattuma, kun tulin juuri eilen Suomeen matkalta kyseisen kirkon kaupungista ja olin perjantaina jopa käynyt siellä sisällä.”

[Minun käynnistäni tuossa pyhätössä tulee kesällä kuluneeksi 48 vuotta. Se-nainen-joka-asuu-meillä odotti tuolloin esikoistaan, mutta tämä ei estänyt häntä kiipeämästä kanssani portaita pitkin torniin ylimmälle tasolle, johon oli pääsy. Taisi olla noin 90 metrissä. Samalla reissulla olimme käyneet myös toisessa kuuluisassa goottilaiskirkossa Reimsissä ja kiivenneet Eiffel-tornissa 120 metriin portaita pitkin (oleellisesti halvempi lysti kuin hissillä ajo).

Pitääpä tekaista tuosta Pehmiksestäkin paperituloste ja viedä tehtäväjakomme mukaisesti tuolle kiipijäsankarille alakerran ratkomoon täytettäväksi!]
10. Justiina24.3.2024 klo 17:25
Olipa mukava ristikko, vasen alanurkka täyttyi viimeisenä. Viihdyttävä, ja mukava aina, kun hoksaa jonkun jujunkin.
11. Jaska25.3.2024 klo 13:12
Tosiaan oli yllättävän kiltti Keränen tällä kertaa. 2½ olisi riittänyt. Nokkeluuksia eli kikkailua kyllä löytyi, kaakossa paras. Joutilas lienee tarkoittanut kikkailulla rakennevihjeitä. No voivathan nekin olla nokkelia. Vihjeissä ja sanastossa hieman viilauksen varaa. Keskipituus erinomaisen tuntumassa.

Kultin piiliksen ratkonta alkoi onnekkaasti mainion 7-tavuisen oikein arvauksella. Kyllä ne vielä aisoihin saadaan! Läpikirjoituskyyti kuitenkin hiipui ja päätyi keskislukemaan. Yksi vihje on tulkittavissa epätotuudelliseksi.

Täydet pisteet kaavitutetaan Ekin laariin piiliksestä sekä vihjeistä että sanastosta kylmän viileästi naama peruslukemilla. Eihän se epätavallista ole. 2 pystyyn on paras, mutta ei ainoa 13-kirjaiminen valiotason edustaja. Niitä on kaikkiaan kahdeksan.
12. happonen25.3.2024 klo 16:52
Aika suoraviivainen homma oli tämän ratkonta. Hyvää sanastoa ja joitakin erittäin oivaltavia vihjeitä. Vastapainona liikaa kovin ilmeisiä piilosanakätköjä ja anagrammeja. Kokonaisuutena ihan perushyvä ristikko. Asemaan liittyvä vihje oli hauska, tajusin sen vasta ihan viimeisenä!
13. Jiikoo25.3.2024 klo 20:25
Lainaus: 11. Jaska 25.3.2024 klo 13:12
”Kultin piiliksen ratkonta alkoi onnekkaasti mainion 7-tavuisen oikein arvauksella.”

Kommentoitko Laurin ratkontapuuhia Ekin piiliksen parissa vai?

Epätietoisuuttani ratkoin nyt itse sekä Kultin taviksen että Ekin piiliksen. Nautittavia molemmat.

:•)
14. PM25.3.2024 klo 20:30
Paljolti samaa mieltä Taviksesta ja Piiliksestä kuin Jaska (11). Viimemainitussa on mainioita pitkiä sanoja hyvillä vihjeytyksillä. Kultin tuotos näistä on Tavis (Jaska tarjoaa Piilistä). Mukavaa on aina, kun tavuristikossa on useampi monitavuinen sana mukana kaksitavuisia täydentämässä. Minulla 7-tavuinen oli loppupään löytöjä, juuri näinä viikkoina tuntuu kuin talouselämässä tilanteen hyväksikäytöt tulisivat muualta!
Ratkoin näiden lisäksi tänään myös Kryptiksen, jossa avainsana oli epätavallisen pitkä, neljä kirjainta ratkojalle aloitukseen antaen, jos/kun avainsanan keksii. Joskus kirjoitin, että F-kirjaimia näkisi mieluusti muissakin kuin muutamassa tutussa sanassa, näyttäisi tulleen uusia F-sanoja nyttemmin. Kääntiksen ja Ristiksenkin ratkoin, molemmissa mm. ajankohtaisuutta.
15. Jaska25.3.2024 klo 22:31
Joo kiitos, Kultilla oli siis tavanomainen tavis. Saan siitä syyn kysyä, miksi en ole koskaan päässyt ratkomaan piilotavista. Onko laatijoissa henkilöä laatimaan ensimmäisen?
16. Eki25.3.2024 klo 23:40
Olen Kolmiokirjalla ja ehkä Sanasepossakin nähnyt tavupiiliksen. Miksei voisi itsekin joskus kokeilla...
KOMMENTOI

Pakolliset kentät merkitty tähdellä *